Cikksorozatunk előző részében bemutatásra került, hogy miért kulcsfontosságú a Z generáció vásárlói magatartásának az ismerete a marketing szakemberek számára. Most pedig nézzük, mik is a fogyasztók új nemzedékének a főbb jellegzetességei! Milyen vásárlási értékrend alapján hoznak fogyasztói döntéseket?
Ár-érték arány helyett a társadalmi érték a vásárlási értékrend alapja
Az utóbbi években végzett kutatások szerint a generáció egyik fő jellemzője az, hogy egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a vállalati értékekre. Ez azt jelenti, hogy a korábbi korcsoportokkal szemben a Z generáció tagjai egy termék megvásárlásakor nemcsak az ár-érték arányt mérlegelik. Számukra az is fontos szempont, hogy milyen szervezetet támogatnak, milyen küldetéshez, milyen célok eléréséhez járulnak hozzá vásárlásukkal. Az új nemzedék akár többet is hajlandó fizetni egy adott termékért, ha a cég, aminél vásárolt, jó cél érdekében tevékenykedik, vagy bevételeinek egy részét eladományozza.
Ez a fajta tudatosság, a vállalati társadalmi felelősségvállalás előmozdításának igénye már az Y generációban is megjelent, de a Z generáció erősítette fel a folyamatot igazán. Ezért márkaként célszerű fokozott figyelmet fordítani cégünk küldetésének, céljainak, értékeinek közvetítésére.
Exkluzivitás helyett egyediség
És mi a Z generáció hozzáállása a luxustermékekhez? Az eddigi tapasztalatok alapján nem ódzkodnak többet kiadni a luxusért, ám az Y generációval szemben egy jelentős eltérés fedezhető fel felfogásukban. Míg az előző a luxust elsősorban márkanevekkel azonosítja – amit előszeretettel tüntetnek fel például öltözködésükben is -, addig a fiatalabb korosztály inkább minőségi, de egyedi termékeket keres, amivel kitűnhetnek a tömegből. Előfordulhat, hogy ezt épp egy luxusmárkánál találják meg, de a vásárlás alapja ekkor sem a márkanév, hanem a termék egyedisége lesz számukra.
A Z generáció tárgyalásakor nem hagyható figyelmen kívül a digitalizációhoz és az e-kereskedelemhez való viszonyuk sem. Ennek részletes bemutatására viszont cikksorozatunk következő részében kerül csak sor!
Forrás: McKinsey (2020): Meet Generation Z: Shaping the future of shopping
Comments are closed.