Cikksorozatunk előző részeiben megismerkedhettünk a Z generáció alapvető jellegzetességeivel és az idősebb korosztályra való hatásával. Vajon hogyan viszonyul a Z generáció, azaz a digitális bennszülöttek első nemzedéke az online vásárlás lehetőségéhez?
Az okostelefonos generáció
A Z generáció viselkedésével kapcsolatban még sok minden nem ismert, de egy valami biztos. Az okostelefonok és a digitalizáció fontosabb részét képezi életüknek, mint bármely korábbi generációnak.
Például egyértelműen többet vásárolnak okostelefonjukon keresztül, mint az idősebb korosztályok. Ennek oka viszont alapvetően eltér az inkább digitális bevándorló Y és X generáció indokaitól. Míg az idősebb korosztályok a mobiltelefonos vásárlást még egyfajta új, izgalmas élményként élik meg, addig a Z generáció számára ez csak egy eszköz, egy lehetőség, ami mindig rendelkezésre állt.
A Z gen és az online vásárlás
A legújabb nemzedék abban is különbözik az idősebb generációktól, hogy az egyes vásárlási célokat nem kötik különböző helyekhez vagy platformokhoz, hanem ott vásárolnak, ahol épp az aktuális benyomás éri őket. A mai világban könnyebb online kereskedni, mint valaha, így a fiatalokat is folyamatos impulzusok érik például a közösségi médiában, ahol már szinte egy gombnyomással meg lehet vásárolni az ott hirdetett termékeket.
Ez viszont nem jelenti azt, hogy a Z generáció csak online vásárol! Ugyanezek az impulzusok érik őket a külvilágban is, ahol szintén nincs ellenükre benézni egy üzletbe.
Meglepő módon az a tapasztalat, hogy az Y generáció a legelfogultabb az online vásárlás iránt. Ők az a korosztály, akik a családalapítás életszakaszában járva inkább a kényelmet keresik, amire az e-kereskedelem tökéletes megoldást nyújt. Emellett még izgalmasnak is találják az internetes rendelést.
Az influenszer-jelenség
Érdemes szót ejteni a Z generáció vásárlói magatartására ható impulzusokról is, ami sok szempontból különbözik a korábbi generációktól:
- a „baby boomer” nemzedék a televízió,
- az X generáció a televízió, a család és a barátok,
- az Y generáció pedig a család, a barátok, és a közösségi média
útján befolyásolható a legnagyobb mértékben.
A Z generáció sokkal tudatosabb! Az egyre több forrásból származó benyomásokat azok feltételezett hitelessége alapján szűrik meg. Ez azt jelenti, hogy akkor veszik figyelembe családtagjaik vagy barátaik véleményét, ha úgy vélik, kellő rálátással rendelkeznek az adott témára. De közben lehetőségük van a közösségi médiában ismert személyek, hírességek és szakemberek véleményének a megismerésére is.
A Z generáció új viselkedésmintái tehát már most számos új kérdés elé állítják a marketing szakmában dolgozókat, pedig a populációban még közel sem érték el a maximális arányukat. Hogy mi lesz akkor, amikor ez megtörténik? Az még a jövő zenéje…
Forrás: McKinsey (2020): Meet Generation Z: Shaping the future of shopping
Comments are closed.