Egy marketinges számára a piacszegmentáláshoz, a célcsoport meghatározásához, és a használandó eszközök, módszerek megválasztásához elengedhetetlen az egyes korcsoportok sajátosságainak a mélyreható ismerete. Az újabb generációk, különösen a Z generáció jellemző fogyasztói magatartásformái még nem teljesen ismertek. De már most sok változás azonosítható a viselkedésükben, ami kulcsfontosságú lehet a marketing jövőjére nézve.
Kikből áll a Z generáció?
Ők a legutóbbi világra jött nemzedék, amelybe nagyjából az 1996 után születettek, azaz a 24 év alattiak tartoznak bele. Ám ez a határ pontosan nem azonosítható. Az eggyel idősebb korosztály az Y generáció, melynek tagjai 1980 és 2000 között jöttek világra, tehát jelenleg 20-40 évesek. Annak ellenére, hogy nem a Z generáció teszi ki a populáció legnagyobb részét, a többi korcsoportra gyakorolt befolyásuk korántsem elhanyagolható.
Miért kulcsfontosságú ez a korosztály a marketingesek számára?
A Z generációt viselkedésének megismerésére érdemes kiemelt figyelmet fordítani, mert szüleik generációjára, vagyis az X generáció vásárlói magatartására kétféle módon is hatnak.
Először is alapvetően saját igényeik kielégítése érdekében veszik rá szüleiket bizonyos dolgok megvásárlására, ezzel viszont egyben az ő személyes szükségleteiket is befolyásolják. Az X generáció egyik sajátossága ugyanis, hogy hajlamosak közvetlen családtagjaik, barátaik, ismerőseik javaslatai, véleménye hatására vásárolni.
Ennek a jelenségnek tudható be például, hogy a két generáció öltözködési stílusa nem különül el annyira egymástól, mint a korábbi nemzedékek esetében.
De miben más a Z generáció, mint az előző korosztályok? Cikksorozatunk következő részeiből kiderül!
Forrás: McKinsey (2020): Meet Generation Z: Shaping the future of shopping
Comments are closed.