Az év végi vásárlói magatartás mindig egy érdekes téma a marketing terén. Ez pedig idén hatványozottan igaz – a McKinsey kutatása alapján a fogyasztók 60%-a változtatott a vásárlási szokásain 2020-ban. Cikksorozatunk előző részében elkezdtük ismertetni a Google és a McKinsey által azonosított trendeket a 2020-as ünnepi szezonban – vagy azt közvetlenül megelőzően – érvényesülő vásárlói magatartás terén. Ezt folytatjuk ebben a cikkünkben.
További 3 trend a fogyasztói magatartásról az idei ünnepi időszakban:
-
A fogyasztók immár a fizikai üzletekbe történő ellátogatás előtt is alaposan utánanéznek a termékeknek, és ez alapján tervezik meg vásárlási útvonalukat
A Google statisztikái alapján a „fashion online shopping” kifejezésre az előző évhez képest jóval többen kerestek rá: a növekedés közel 600%-os nagyságrendű. Májusban pedig az „available near me” kifejezésre történő keresések száma is kétszeresére nőtt az előző évi értéknek.
-
A vásárlók céltudatosabbak, értékeik jobban megjelennek a vásárlási magatartásukban is
A kialakult krízishelyzetben előtérbe kerültek az egymás segítésére irányuló törekvések. Így a fogyasztók egyre nagyobb része igyekszik inkább a helyi kisvállalkozásokat támogatni, illetve olyan nagykereskedőknél vásárolni, amelyek a számukra fontos értékeket képviselik. A Google egyik júniusi kutatásából kiderült: a megkérdezettek 46%-a tudatosan igyekszik a sajátjához hasonló értékrenddel rendelkező márkáktól vásárolni. Ezzel összefüggésben, a „support local businesses” kifejezés iránti keresések száma globálisan több mint a kétezerszeresére nőtt az előző évhez képest.
-
Online vásárláskor az emberek nem félnek kipróbálni új márkákat, viszont a biztonság és a megbízhatóság továbbra is fontos szempontok
A világjárvány tavaszi tetőzésekor a megkérdezett amerikaiak csaknem harmada vásárolt olyan helyről, amelyet korábban nem ismert. Ez leginkább online vásárlásokra igaz, ugyanis egy szeptemberi felmérés azt mutatja, hogy ha fizikai üzletekben történő vásárlásról van szó, a fogyasztók 35%-a ragaszkodik az általa megszokott üzletekhez.
Ezen a területen a McKinsey is hasonló eredményeket kapott. A felmérések szerint a fogyasztók 40%-a próbált ki új márkákat a világjárvány ideje alatt, és hasonló tervei vannak az ünnepi szezonra is: csak 12% tervezett ugyanazoktól a márkáktól vásárolni, mint eddig. Ez az online kereskedelemben egy új kihívást jelent a hűséges vásárlói bázis kialakítása szempontjából.
De mi készteti a fogyasztókat egy új márka kipróbálására? A megkérdezettek 31%-a erre a közösségi médiát adta válaszul, míg 25% a személyre szabott kampányokat, kedvezményeket nevezte meg fő ösztönzőként.
A feldolgozott kutatások elsősorban előrejelzéseket tartalmaznak, mivel a cikkek készültekor még nem állt rendelkezésünkre konkrét információ az ünnepek alatti vásárlói magatartásról. Ugyanakkor a megfigyelt trendek megalapozottnak mondhatók, mivel több különböző, nem ugyanazon a mintán elvégzett kutatás is hasonló eredményre jutott.
Források:
Fiedler, L., Hazan, E., Ruwadi, B., Ungerman, K. (2020): Retail Reimagined. McKinsey.
Comments are closed.