Az ünnepek közeledtével általában megindul az ajándékvásárlási őrület. Jön a Black Friday, a Cyber Monday, az emberek pedig megrohamozzák az üzleteket – legalábbis ez volt eddig a normál. Idén viszont a COVID-19 okozta krízishelyzet – ahogy arról már korábbi cikkeinkben is írtunk -, szembetűnő változásokat hozott a mindennapos fogyasztói szokásaink terén, ez pedig az évvégi vásárlói magatartás terén is jól tükröződik.
A Google a korábbi évekhez hasonlóan idén is folyamatosan figyelte a fogyasztói magatartás változásait: az ennek érdekében lefolytatott év közbeni felmérések (USA), illetve a keresési statisztikák eredményeit összegezve a Google szakemberei a vásárlási magatartás 5 területén állapítottak meg változást az ünnepi szezon vonatkozásában. Azonban nem csak a Google végzett kutatást ezen a téren: a McKinsey több mint 3500 fogyasztót kérdezett meg 5 különböző országból (USA, UK, Franciaország, Németország, Kína) a 2020-as év végi vásárlási terveiről, melynek eredményeként nagyjából hasonló trendeket azonosítottak.
Az eredményeket összesítve 6 jelentősebb trendet állapíthatunk meg a 2020-as karácsonyi vásárlási magatartás terén. De most nézzük, melyek is ezek!
-
A fogyasztók idén hamarabb kezdik el a karácsonyi ajándékvásárlást
A Google egy augusztusban végzett felmérésekor a megkérdezett amerikaiak 27%-a nyilatkozta azt, hogy már megkezdte a vásárlást az ünnepekre. A McKinsey kutatásában résztvevőknek pedig a 33%-a tervezett a szokásosnál korábban (59% ugyanakkor) nekiállni a karácsonyi nagybevásárlásnak, így összességében nagyjából a fogyasztók harmada időzítette idén korábbra az ajándékvásárlást.
-
A vásárlók jobb ajánlatokat keresnek
A Google statisztikái szerint júniusban a „best affordable” kifejezésre való keresések száma általánosan 60%-kal nőtt az előző évhez képest. A McKinsey által megkérdezett fogyasztók az ünnepek alatt a szokásosnál kevesebbet terveztek költeni, a shopping ünnepek alkalmával viszont az eddigieknél többet. 39% nagyobbra, 44% ugyanakkorára, 18% kisebbre saccolta idén a kiemelt kedvezményes napokon történő költekezésének a mértékét. A McKinsey kutatása arra is rámutatott, hogy a Black Friday a legnépszerűbb nap a vásárlásra (a fogyasztók 56% tervez vásárolni valamit ezen a napon).
-
Egyre többen vásárolnak online
A Google egy márciusi felméréséből kiderült, hogy a megkérdezett vásárlók több mint 50%-a kipróbált idén valamilyen új vásárlási formát, szolgáltatást. Például májusban a „best grocery delivery” kifejezésre való keresések száma általánosan 700%-kal nőtt az előző évhez képest. A McKinsey kutatása szerint pedig a fogyasztók 37%-a tervezett az év végi ünnepi szezonban többet vásárolni az interneten.
A további trendek cikksorozatunk második részében kerülnek bemutatásra.
Források:
Comments are closed.