A Tisztelt Vásárló Program keretén belül Adatvédelmi Kommandót tartott a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ). A razzia célpontjai azok a webes felületek, melyekkel az online környezetben böngészők, vásárlók gyakran találkoznak. Az Adatvédelmi Kommandó keretében vizsgált területek együttes átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz.
Az adatvédelmi Kommandó adatfelvétele a karácsonyi időszakban zajlott, 2013. december 15. és 2014. január 15. között, 22 e-commerce cég kiválasztásával, a mintában vegyesen szerepeltek kisebb és a nagyobb webshopok. Az Adatvédelmi Kommandó a Tisztelt Vásárló program keretén belül valósult meg, melynek célja összefogás a vásárlókkal és a márkákkal a fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlatért. A felmérés szakmai partnerei a Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda és a Crane.
Az Adatvédelmi Kommandóban azt vizsgálták, hogy adott cég honlapján található funkciók mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés, és az adatvédelmi tájékoztató mennyire felelnek meg a jogszabályoknak.
Az Adatvédelmi Kommandó valamennyi vizsgálati területének összesített átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz. A legrosszabb átlagot a hírlevél feliratkozás vizsgálata hozta. A vizsgált webshopok egyedi értékei alapján találkozunk szélsőséges hozzáállással: vagy érdemben és kiválóan foglalkoznak a kérdéssel, vagy egyáltalán nem tartják fontosnak.
Eredmények (1-5 skálán):
Legrosszabb eredmény: 1,0
Az iparág átlaga: 2,56
Legjobb eredmény: 4,31
A vizsgálat során több típushiba jött elő a cégek részéről:
- A regisztráció kitöltésével automatikusan hírlevélre is feliratkozik a vásárló, ez azonban nem, vagy csak más felületen (pl. Általános Felhasználási Feltételek) derül ki, mert a regisztrációs lapon erre vonatkozóan figyelmeztetés nincs, így kifejezett, egyértelmű hozzájárulásra sincs lehetőség.
- Nincs utalás az Adatfeldolgozóra, ami csak abban az esetben megfelelő, ha nincs Adatfeldolgozó.
- Nem határozza meg az adatkezelés időtartamát.
- Nincs a regisztráció mellett tájékoztató szöveg, csak linkre kattintva (más felületen) érhető el részletes adatvédelmi szöveg.
- A hozzájárulás jelölésére szolgáló doboz előre kitöltött, „igen” állapotot mutat. Azaz, automatikusan vélelmezi a hozzájárulást, nem megadni, hanem megvonni lehetséges (opt-out).
(Kattints a képre és láthatod nagyban!)
Az Adatvédelmi Kommandó az elkövetkező hónapokban több szektort is átvizsgál, így ösztönözve a cégeket az önszabályozás fontosságára és a jogi környezet betartására.
A Tisztelt Vásárló Program alapítója a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség és az origo, szakmai partnerei: Crane, Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda, Multicom, Kutatócentrum. A program támogatója a Magyar Posta.
Háttérinformáció
A vizsgálat során 5-ös skálán értékeltük a cégeket:
1 – Nincs, vagy egyáltalán nem megfelelő a fogyasztói tájékoztatásra szánt adatvédelmi tartalom.
2 – Minimális, a vonatkozó szabályozásnak nem, vagy nem mindenben megfelelő adatvédelmi tartalom.
3 – Alapvetően megfelelő, de kisebb kiegészítésre szoruló adatvédelmi tartalom.
4 – Jó minőségű adatvédelmi tartalom, mely a törvényi előírások mellett a TVP vállalásainak is megfelel.
5 – Kiemelten jó minőségű, a fogyasztói tájékoztatásra optimalizált adatvédelmi tartalom, mely a törvényi előírások mellett a Tisztelt Vásárló Program (TVP) vállalásainak is megfelel.
További részletek: www.tiszteltvasarlo.hu
Kapcsolat
Benkő Lívia
Direkt és Interaktív Marketing Szövetség – főtitkár
Tel.: 30-432-23-15
Email: [email protected]