Internetes böngészéseink során nap mint nap találkozunk cookie-kkal (amik magyarul a sütik). Vagyis azokkal a kis információcsomagokkal, amik egy adott weboldalon folytatott tevékenységünkkel, vásárlási szokásainkkal, érdeklődési körünkkel kapcsolatban rögzítenek adatokat.
Sütik és az átlagember
Manapság az adatgazdaság fellendülésével a fogyasztókat egyre nagyobb aggodalommal tölti el, hogy ki és mire használja a róluk elraktározott információkat. Ezt tükrözi az adatvédelmi feltételek szigorodása is.
A sütik jelentik az első igazi érintkezési pontot a fogyasztók és az adatok világa között – így feltételezhető lenne, hogy ezek elfogadásától is általában ódzkodunk. Az Acxiom adatbázis alapú marketingügynökség viszont 2019-ben az internet felhasználók cookie-khoz való hozzáállásának megismerését célzó kutatásában érdekes módon egy ennek ellentmondó eredményre jutott.
Az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban elvégzett felmérés alapján a megkérdezettek 48%-a mindig vagy az esetek többségében engedélyezi az egyes honlapokon a sütik használatát, sőt, 55%-uk mindössze öt másodpercen belül teszi ezt. A válaszadók csupán 16%-a nem fogadja el a cookie-kat soha vagy csak ritkán. Ez azért is meglepő, mert az említett cég 2018-ban is végrehajtott egy hasonló kutatást, melyből az derült ki, hogy az emberek 74%-a rendkívül fontosnak tartja az adatainak védelmét. Ez azonban nem mutatkozik meg a sütikhez való hozzáállásban.
Sütik ízlés szerint
A vizsgálat rámutatott, hogy a fogyasztók eltérően állnak hozzá a különböző funkciójú weboldalakon használt sütikhez. A megkérdezettek 45%-a online webáruházaktól fogad el legszívesebben cookie-kat. 40%-uk a közösségi média felületein sem riad vissza tőlük.
Ezzel szemben csupán minden ötödik felhasználó engedélyezi csak nyugodt szívvel a sütiket utazási oldalaknak. Még kevesebben részük (13%) a tartalomgyártó vagy életmóddal foglalkozó weboldalaknak. Ez azzal indokolható, hogy az emberek számára ebben az esetben sokkal kevésbé nyilvánvaló, miben segítik a cookie-k a honlap használatát.
Sokan lényegében úgy tekintenek a sütikre, mint szükséges rosszra – ami rontja a felhasználói élményt, enélkül viszont nem tudják megtekinteni az adott oldalt. A magánélet védelmével kapcsolatos aggodalmak ellenére a fogyasztók nagy része nem hoz alaposan átgondolt, tudatos döntést adatai megosztásáról. Nem csoda, hiszen számos weboldal nem teszi kellően világossá a fogyasztók számára, pontosan mire is használják a sütiket, és hogy ebből a felhasználók miként profitálhatnak. Az biztos, hogy a márkáknak – különösen az utazás- és az életmód-központúaknak – érdemes nagyobb hangsúlyt fordítani a sütihasználattal kapcsolatos elvek megfelelő kommunikálására.
Ahhoz, hogy ezt hogyan tehetik meg hatékonyan, következő cikkünkben fogalmazunk meg pár hasznos tanácsot.
Comments are closed.