Abbahagyja a gyártást. Na jó, csak vicceltem. Az üzlet az üzlet. Akkor mondjuk életre hív egy programot a józan, felelősségteljes autóvezetés népszerűsítésére. A Magyar Sörgyártók Szövetsége legalábbis ezt teszi. Az általuk elindított JÓFEJ Program lényege nem az elrettentés, hanem a pozitív példák bemutatása és a közösségépítés.
Kicsit tudathasadásos állapot ez, hiszen ha nem lenne alkohol (gyártás, forgalmazás), nem lenne probléma (ittas vezetés). Persze a dolog így nagyon ki van sarkítva, nyilvánvaló, hogy a közlekedési balesetekért nemcsak az alkohol a felelős. Ott van még a drog, a fáradtság, a rutintalanság, a figyelmetlenség, az alkalmatlanság, a spontán emberi hülyeség, a szembejövő vagy egy rosszkor jött meghibásodás. Az alkoholfogyasztás egyéb vetületeiről sem szabad megfeledkeznünk, egészségkárosító hatása evidens, a gátlások oldása viszont nem egy meglepetést okozott már a felkészületlen tiniknek másnap… „Alkoholt csak mértékkel!” – vallják a szakemberek, bár az a faramuci helyzet az alkohollal, hogy mértékkel fogyasztva pont abból maradunk ki, ami miatt isszuk. Ennyi erővel Bambit is szürcsölgethetnénk. No de kanyarodjunk vissza a lelkiismeretes sörgyártókhoz, akik az üzlet felszámolását ugyan nem ígérik (a söripar – 150 milliárd Ft nagyságrendű éves bevételével – a húsipar után a második legnagyobb élelmiszeripari ágazat Magyarországon), de legalább az egyik káros mellékhatást igyekeznek kiküszöbölni felvilágosító kampányukkal. Sokan, sok bőrt lehúztak már a témáról, többnyire társadalmi célú hirdetések formájában. Ezeken aztán jót lehet borzongani, akkor van baj, ha a néző elmerengés helyett inkább legurít egy felest, hogy helyreálljon a lelkivilága. A Magyar Sörgyártók Szövetsége azonban inkább a pozitív példák bemutatására helyezte a hangsúlyt, amikor 2005-ben meghirdette JÓFEJ Programját (Józan Felelős Járművezető). Azóta változatos eszközökkel élve igyekeznek a fiatalokat a felelős alkoholfogyasztásra buzdítani, ami sikeresnek mondható, hiszen mára komoly online közösség szerveződött a program köré. A www.jofej.info.hu honlap regisztrált felhasználói amellett, hogy józanul gondolkodnak a témában, ország-világ előtt felvállalják, hogy nem ülnek autóba – legalábbis a volán mögé – ittasan. A felhasználók egyéni profilt alakíthatnak ki, megoszthatják egymással témába vágó történeteiket, képeiket, filmjeiket. A tartalom bővítését és a kvíz megfejtését JÓFEJ pontokkal jutalmazzák, a szorgalmas pontgyűjtőket pedig sörös relikviákkal és zenei cd-kkel. A közösséggel legutóbb még a Józan Felelős Járművezetés Napját is megszavaztatták, a legtöbb voksot július 25., Kristóf napja kapta (t.i. Szent Kristóf az utazók védőszentje).
Egyértelműen arra megy ki a játék, hogy tudatosítsák az alkohol vezetői képességeket befolyásoló hatását, és felhívják a figyelmet az ittas vezetés veszélyeire. A szándék nemes, ugyanakkor a megvalósításnak szerintem vannak gyenge pontjai. A honlap nekem kissé „lapos”. Persze el lehet nézegetni a filmeket, de hiányolom a közösségkovácsoló aktivitásokat. Hiszen a regisztrált felhasználók már azonosultak a gondolattal, nekik már nem kell a szájukba rágni az evidenciákat kvíz vagy tanulságos történetek formájában. Persze, akinek szüksége van a megerősítésre, azt simogassák meg nyugodtan a kommentelők, de a hozzászólások alapján az emberek ennél többre vágynak. A sörgyártók helyében én kicsalogatnám őket a való világba. Miért ne bulizhatnának, főzőcskézhetnének, autós kirándulgathatnának együtt? Ezekről aztán készülhet film, blog, pr stb. Biztos vagyok benne, hogy olyan önkéntesek is akadnának, akik a program égisze alatt egy kijelölt helyszínről valamelyik este hazafuvaroznák az egy nyomvonalon lakó, autóval hazaindulni szándékozó, ám kissé spiccesnek tűnő emberkéket. Aztán persze erről is lehet beszélni, írni, szavazni stb. Mert az igazán JÓFEJ-ek nemcsak a saját életüket mentik meg.
Forrás: sajtóanyag