Az netes vásárlások során elköltött összeg világszerte növekszik: 2009-ben a Föld lakossága összesen 608 milliárd dollárt költött el a neten, a 2010-es becslés pedig 711 milliárd dollárról szól. A pontos adatokra még várni kell, de a karácsony előtti időszak eredményeit tekintve valószínűleg elértük a becsült összeget.
Az ünnepi időszakot megelőző hetekben ugyanis Amerikában is jócskán megugrott az online vásárlások száma és az elköltött összeg nagysága. A Fekete Pénteket követő Cyber Monday volt az első nap, amikor az online költés átlépte az egymilliárd dolláros lélektani határt. Az érték igazán nem volt kiugró az időszak többi napjához képest: további hét napon meghaladta a 900 millió dollárt. A november elejétől egészen karácsonyig tartó vásárlási láz alatt az amerikai fogyasztók összesen 32,6 milliárd dollárt költöttek online vásárlások alkalmával. A növekedés elsősorban az ünnepi akcióknak, az árleszállításoknak, és az ingyenes házhozszállításnak köszönhető.
Az ingyenes házhozszállítás a nagy bevásárlószezon teljes időszaka alatt jelentős motivációs tényezőnek bizonyult: az amerikai e-kereskedelem több mint felét így bonyolították le. December 17-én, az ingyenes kiszállítás napján pedig 942 millió dollárt költöttek el a neten keresztül. Ez utóbbi napon 61%-kal többet fizettek a fogyasztók, mint a 2009-es ingyenes házhozszállítási napon.
Magyarországon is növekszik az e-kereskedelem forgalma. A legfrissebb, tavalyi adatok még itt is váratnak magukra, de szinte biztos, hogy az előzetes várakozásoknak megfelelően teljesítettünk. A hazai 2010-es e-kereskedelmet 135 milliárd Ft értékűre saccolták, a tavalyelőtti 99 milliárddal, illetve a 2008-ban mért 61 milliárddal szemben.
Az e-vásárlás egyre növekvő népszerűsége természetesen elsősorban a nagy aukciós portálokon feltűnő. Az egyik legnagyobb magyar e-kereskedelmi portál, a Vatera a legutolsó teljes pénzügyi évében 17,5 milliárd Ft átmenő forgalmat realizált. A 2010-es év náluk is jelentős növekedést hozott: a 2010. április és október közötti időszakban az átmenő forgalom 43 %-kal, míg a nettó árbevétel 44 %-kal nőtt 2009 hasonló időszakához képest.
Az online költésen belül is jelentősen növekszik a mobilvásárlások száma. Az okostelefonokon keresztül vásárolt termékek aránya a teljes e-kereskedelmi értékesítéshez képest tavaly hazánkban is elérte az 1,5%-ot. Ez az eredmény egyértelműen azt reprezentálja, hogy itthon is ugyanolyan ütemben alakulnak át a vásárlási szokások, mint a hasonló növekedést felmutató nyugati országokban.
Forrás: mashable.com és GKIeNET.hu