Stock fotóval reklámkampányt csinálni nem a legkreatívabb ötlet. Stock fotóval Bronz Oroszlánt nyerni a Cannes-i Reklámfesztiválon egy kicsit vicces. És ha ez a fotó egy grafikus munkáján alapul, aki semmilyen szinten nem volt a kampány része, az problémás.
Rik Oostenbroek holland illusztrátor nagyon meglepődött, amikor látta, hogy a MullenLowe SSP3 ügynökség által tervezett kolumbiai Hyundai kampány olyan stock fotót használ, ami egy az egyben az ő stílusát másolja. Még ennél is jobban meglepődött, amikor megtudta, hogy az említett kampány idén Bronz Oroszlánt nyert a Cannes-i Reklámfesztiválon Print & Publishing kategóriában, és a D&AD Awardson is bezsebelt egy díjat.
Kié a dicsőség?
Oostenbroek, aki az Adweeknek nyilatkozott, saját elmondása szerint pont ezekről a csavarodó, mozgást megjelenítő, színes alakzatokról híres, és a megbízói ezért dolgoznak vele. Először a Behance-en látta a Hyundai kampányt, és oda is kommentelt, hogy milyen hasonló az ő munkájához. Néhány órán belül az ügynökség egyik vezető kreatív igazgatójától kapott választ. Eszerint az ügynökség nem szándékozott ellopni munkáját, és a fotó jogait törvényesen vásárolta a Shutterstocktól.
A grafikus már majdnem túllépett a történteken, amikor elérte a Bronz Oroszlán híre. Szerinte egy cannes-i győzelem olyasmi, amiről egy hozzá hasonló ember csak álmodhat. Épp ezért sokkolta, hogy az ügynökség abszolút büszke egy olyan kampányra, amire csak egy sornyi szövege írt. Az pedig felháborítja, hogy a bírák nem végeznek kutatást arról, hogy mi a kép eredeti forrás ebben az esetben.
Mit mond a zsűri?
Az egyik, neve elhallgatását kérő zsűritag szerint nem voltak tisztában azzal, hogy a kampány fotói stock képek, arról pedig végképp nem tudtak, hogy kísértetiesen hasonlítanak valaki más munkájára. Ha tisztában lettek volna ezzel, nem ítélik meg a díjat a kolumbiai ügynökségnek. Más megszólalók szerint a díjnál csak az számít, hogy egy remek ötletet jól kiviteleztek-e a kampány során, és lehetetlen lenne monitorozni, hogy eredetileg kihez köthető egy ilyen stilisztikai jegy.
Mit gondoltok, megérdemelt a díj?
Comments are closed.