Mit tehetsz, ha a világ egyik legszebb, de legkevésbé feltérképezett szigetén élsz, és meg akarod mutatni az otthonod a nagyközönségnek? Durita Dahl Andreassen és Feröer-szigetek idegenforgalmi tanácsa 2016 nyarán kezdett el azon dolgozni, hogy – Európa szinte minden szegletéhez hasonlóan – megjelenjenek Google Street View-n, a feltérképezésben pedig szokatlan segítségük volt. Így született a Sheep View.
Feröer-szigetek?
Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, aki nem tudta volna segítség nélkül elhelyezni a Feröer-szigeteket a térképen – mostanáig. A távoli szigetcsoport az Atlanti óceán északi részén fekszik, a Norvégia, Izland és Skócia által határolt háromszög középpontjában. 18 szigete hivatalosan a Dán Királysághoz tartozik, de széleskörű autonómiával rendelkezik. Gyakorlatilag külön ország, fővárosa pedig Tórshavn (azaz Thor kikötője).
A szigetcsoport néhány útján, kis utcáján, sziklás túraútvonalán és lankás dombjain nem egészen 50 ezer ember és 80 ezer, a 9. században a vikingek által a szigetre telepített, különleges fajtájú juh osztozik Őket a húsukért, gyapjukért és tejükért tartják – innen a Juhok szigetét jelentő Feröer név is. Amikor a helyi idegenforgalmi bizottság fel akarta hívni magára Google figyelmet, ezekhez a patásokhoz fordult segítségért.
A Sheep View születése
Mivel a szigetek nagy része amúgy is bejárhatatlan lett volna a Google által máshol a felvételek elkészítéséhez használt autókkal, először néhány juh hátára szereltek olyan okos kis házilag barkácsolt, egy wifi-re kapcsolódó 360 fokos kamerából, egy akkumlátorból és néhány napelemből álló szerkezetet. Az állatok, amelyek amúgy is szabadon járnak-kelnek a szigeten, gondoskodtak a lélegzetelállító felvételekről, Duritáéknak pedig csak fel kellett tölteni azokat a Street View-ra – ez lett a Sheepview 360.
A fotókat és videókat más elemekkel is kiegészítették. Például blogot írtak a fejleményekről, megszavaztatták az egyre növekvő lelkes követőtáborral, hogy mi legyen a videográfus juhok neve (a legjobb ötletet hozó egy utat nyert a Feröer-szigetekre). Az odalátogató turistákat arra biztatták, hogy ha az útjukról posztolnak, a közösségi médiában használják a #WeWantGoogleStreetView és a #VisitFaroeIslands hashtageket.
Nem tartott sokáig, míg a médiabarát történet híre a Google-höz is eljutott. Tavaly augusztusban, alig 3 hónappal a kampány kezdete után a szigetekre érkezett a Google Maps csapata, hogy a saját kameráikkal is megkezdjék a rögzítést. Az idegenforgalmi tanáccsal együttműködve a juhokat sem hagyták el. A megszokott autók mellett azonban bicikliket, hajókat, gyalogosan és lovon közlekedő turistákat és helyieket egyaránt használtak. Így az egész szigetcsoportot lefedhették 360 fokos felvételekkel – még egy talicskára és egy gördeszkára is kamera került.
A kampány eredménye
A Feröer-szigetek november elején debütált a Google Street View-on. (Kezdd a körülnézést mondjuk itt!) A legtöbb felvételt végül emberek és nem juhok készítették, de sikerült minden nyilvános utat és túraútvonalat a térképre helyezni. Így is maradt viszont néhány eldugott szeglet az idegenforgalmi tanács döntése alapján, hogy a szigetcsoport megőrizzen valamint a misztikumából.
A Sheep View egy imádnivaló ötlet volt. De ahogy Levi Hanssen, az idegenforgalmi tanács egyik képviselője is elismeri, mögötte egy jól átgondolt marketingkampány állt. Ez olyan PR-t és szerzett médiát hozott a Feröer-szigeteknek, amit esélyük sem lett volna megvásárolni. 2017-ben 10%-kal nőtt az országban foglalt hoteléjszakák száma, és a túrázók mellett egyre többen látogatnak ide a remek, helyi alapanyagokból készült ételek miatt is – hogy ezekből mennyi készült a kis videográfusokból, arról nem szól a történet.
És hogy hogyan tovább? Az idegenforgalmi iroda újra a Google felé lobbyzik: most arról próbálják meggyőzni az amerikai órást, hogy a feröeri, ónorvég alapokon nyugvó nyelvet is vegye fel a Google Translate kínálatába.
Forrás: The Washington Post, Google Blog, Visitfaroeislands.com, Wikipedia
Comments are closed.