Az Instagram olyan tempóban jelenti be az újdonságokat, hogy követni is nehéz, mit tehetünk már meg a kedvenc fotómegosztó alkalmazásunkban. Nézzük, mit tudnak az új Instagram funkciók: a Stories Highlights, Stories Archive és a hashtag követés.
A Stories előretörése
Casey Newton a The Verge cikkében azt írja, hogy a sztorik lassan belülről falják fel az Instagramot. Nem nehéz megérteni, miért gondolja így. Ha csak a saját ismerőseimet és az általam követett márkákat, médiumokat nézem, többségük jóval gyakrabban posztol valamit Stories-ként, mint a hírfolyamba. Ráadásul ha megnyitom az appot, először a Storiesra húzok, nem lefelé görgetek, hogy azt nézzem meg, ami ott lesz napok múlva is. A Facebook Snapchat elleni hadjárata tavaly kezdődött, mikor az összes létező felületén – így az Instagramon is – elkezdte lemásolni a versenytárs funkcióit. A koppintások közül egyértelműen a Stories vált be a legjobban.
A Stories Highlightok nagy változást hozzák a profilodra. A sztorik kezdettől a hírfolyam tetején jelentek meg, most pedig profiloknál is a hagyományos képek fölé kerülnek. De lássuk, hogy is néz ki ez a gyakorlatban.
Stories Archive
Az Instagram blogposztja szerint a Stories Highlights funkcióval még jobban kifejezheted önmagad. Mégpedig a korábbi sztorijaid segítségével: az eddigiekkel ellentétben a sztorik nem tűnnek el nyom nélkül 24 óra után. Mostantól lejáratkor az Archive menüpont alá kerülnek a profilodon. Ez önmagában nem nagy újítás, inkább csak egy újabb koppintott Snapchat funkció, amit tavaly mutattak be Memories néven. Az archívumot csak te láthatod, és itt bármikor újranézheted a korábbi Stories posztjaidat. Ha nem akarod, hogy az Instagram automatikusan archiválja a sztorikat, akkor a profilbeállítások alatt kell ezt kikapcsolnod.
Az ikonra kattintva az Posts Archive fül alatt találod meg mások posztjait. Az új Stories Archive fül alatt pedig a korábbi (de a frissítés után publikált – visszamenőlegesen nem működik a funkció) sztorijaidat látod. Minden nap első Stories posztján megjelenik egy dátumjelző is, hogy segítse a navigációt, ahogy lefelé görgetsz.
Ha ráböksz valamelyik sztorira, újranézheted. Innentől pedig tiéd a döntés: (újra) hozzáadhatod a Stories-hoz, megoszthatod privát üzenetként vagy hagyományos bejegyzésként, és persze kiemelheted Highlightként a profilodon.
Stories Highlights
Ahogy fent is írtuk, a Stories Highlights a profilodon jelenik meg egy új szekcióban, a bemutatkozás alatt, de a „rendes” képek fölött. Bármit kitehetsz ide, ami fontos neked, és korábban megjelent egy Stories posztban, a szeretteidtől a legjobb ételfotóidig.
Ha új Highligh-ot akarsz létrehozni, akkor a bal oldali pluszjelre kell nyomnod. Ezután kiválaszthatsz bármilyen sztorit az archívumból. Több sztori összecsoportosítása esetén borítóképet állíthatsz be, és el is nevezheted. Innentől elérhető lesz a profilodon egészen addig, amíg nem törlöd.
Érdekes lesz, hogyan alakítják át a sztorik a gondosan rendszerezett, manikűrözött profilokat a tipikusan lazább, gyakran videós tartalmakkal. A lehetőség a márkáknak is remek, akik így gyorsan és egyszerűen összecsoportosíthatják az egymáshoz kapcsolódó tartalmakat, amik gyakran komoly erőforrások bevonásával készültek az eddigi egy napos időkorlát ellenére is.
A Highlights funkció jelenleg még nem érhető el mindenki számára, a Verge szerint minden felhasználó kapni fog egy értesítést az alkalmazáson belül, amint nála is aktiválják – innentől él a sztorik automatikus archiválása is.
Követhető hashtagek
A második decemberi bejelentés a másik, minden nap milliók által használt funkciót, a hashtageket érinti. Múlt hét óta már hashtageket is követhetünk az alkalmazásban. Az Instagram blogposztja szerint így még egyszerűbb lesz a felhasználóknak, hogy az érdeklődési köreikhez, hobbijaikhoz és közösségiekhez kapcsolódó tartalmakat találjanak – olyan emberektől is, akiket amúgy nem követnek.
A termékfejlesztést az a Matthew Ogle vezette, aki a Spotify hetente 140 millió zenehallgatót perszonalizált lejátszási listákkal kiszolgáló Discover Weekly megalkotója is volt. Egyszer már elegánsan kombinálta a fogyasztói aktivitást a gépi tanulással, így kíváncsian várjuk, másodszorra is sikerült-e nagyon alkotnia a csapatával ezen a téren. (A Verge kicsit hosszú, de szuper érdekes exkluzív cikke a követhető hashtagekről Ogle-t is megszólaltatja, megéri elolvasni itt.)
Hogyan kövessünk hashtageket?
A hashtag követés pont úgy működik, mint az ismerősöknél. Keress rá vagy bökj rá egyre egy fotó vagy videó alatt, nyisd meg az oldalát, és kattints a követés gombra. Innentől kezdve a hírfolyamban és a sztorik között is látni fogod a hashtaghez kapcsolódó legújabb és legnépszerűbb posztokat. Ha mégsem tetszik a tartalom, ugyanúgy kikövetheted, mint egy személynél vagy márkánál tennéd.
Belefuthatsz abba, hogy egy hashtag egynél több dologra is vonatkozik. Például a #crane követésénél nemcsak az irodai életünket megörökítő posztjainkat láthatod, hanem darumadarakat és építkezések képeit is. De rengeteg viccen, szarkazmuson vagy mémeken alapuló hashtag is van, amiknek nem minden értelmezése egyértelmű, és sokan sokféleképpen használják őket. De „meg tudod tanítani” az Instagramot, hogy mi az, ami igazából érdekel. Ha olyan posztot látsz a hírfolyamodban, amire nem vagy kíváncsi, a jobb felső sarokban lévő három pont ikonra kattintva kiválaszthatod a „Don’t Show for This Hashtag” opciót a felugró menüben. Az Instagram ezeket a visszajelzéseket összekombinálja a lájkokkal és kommentekkel, amik pedig az engagementet mutatják. A Verge tapasztalatai alapján pár nap elteltével már csak az ízlésedre finomhangolt hashtagelt posztokat látod majd – amik teljesen különbözhetnek a barátaid által látott tartalomtól ugyanannál a hashtagnél is.
Kíváncsi vagy, mások milyen témákat követnek? Megtalálod a profiljukon egy külön Hashtags fülön a Following menüpont alatt. Ha egy profil privátra van állítva, az általa bekövetett hashtagek sem nyilvánosak – de ha te már követed, akkor ezeket is automatikusan láthatod.
A hashtag követés üzleti szempontból is érdekes. Mostantól gyakorlatilag anélkül is használható az Instagram, hogy az ember bármilyen más felhasználót követne. Ez a jövőben csökkentheti a követők számához kapcsolt márkaértéket, és áthelyezheti a hangsúlyt a kedvelések és a kommentek mennyiségére. Ám az, hogy az eddiginél szélesebb közönség láthatja majd a hashtagelt posztokat, remek lehetőség lehet az új követőszerzésére is. Az biztos, hogy mostantól még inkább megéri okosan választott hashtaggel ellátni a fotókat és videókat.
Forrás: Instagram blog (itt és itt), The Verge (itt és itt), Forbes
Comments are closed.