Február végén egy új közösségi média app ugrott a letöltési listák élére – legalább is az Egyesült Államokban. De mit tud a Vero, ami miatt érdemes lehet átnyergelni a legújabb social platformra?
A Faceboook nemrégiben nagy hírverés mellett vezetett be változásokat a hírfolyamban. A barátokra, családtagokra nagyobb hangsúlyt helyező újítás vegyes fogadtatást kapott. Mark Zuckerberg pár hete a befektetőknek nyilatkozott arról, hogy az oldalon töltött idő 50 millió órával csökkent naponta. Talán mert a felhasználók egyre frusztráltabbak a Facebook és a tulajdonában lévő Instagram algoritmikus változtatásaival. De felmerül, hogy ezeken változásokon kívül más is állhat-e a háttérben.
Az új versenytárs
Az elmúlt hetekben ugyanis egy új közösségi alkalmazás hódit az AppStore és a Google Play Store toplistáin. Ez a Vero, ami a social media óriásaitól próbálja elhódítani az embereket egy testreszabható és hirdetésektől mentes élményt ígérve.
A Verot, melynek neve latinul igazságot jelent, még 2015-ben alapították, de az elmúlt két hétben rohamosan nőtt a népszerűsége a felhasználók között. A február 18-i héten az AppAnnie szerint 1465%-kal többen töltötték le, mint bármely korábbi hónapban. A Mashable pedig megírta, hogy 24 óra alatt közel félmillióan regisztráltak. A Vero csapata úgy gondolja, az első nagy rohamot olyan niche érdeklődési körök megszállítottjai jelentették, mint a tetoválások és a cosplay. Ahogy a közösségi hálózatoknál lenni szokott, ezek a lelkes felhasználók és a hirtelen növekedés köré épülő hype egyre több embert vonzottak a Verora.
A hirtelen jött népszerűségre nem voltak felkészülve: még gyakoriak az összeomlások, lassú a szerver-válaszidő és egyéb technikai nehézségek is tapasztalhatók. Ez persze sokakban nem keltett ideális első benyomást.
Hogy működik a Vero?
De nézzük, mit is tud a Vero. Regisztrációkor az alkalmazás mindössze három adatot kér: teljes nevet, email címet és telefonszámot – itt egyáltalán nincsenek felhasználónevek.
Ha túl vagyunk a regisztráción, mint minden más közösségi hálón, a Veron is követhetünk barátokat, márkákat és hírességeket is. (A megadott adatok alapján az app automatikusan felajánlja a már Verot használó ismerősöket, és követésre ajánl néhány nagyobb influencert is.) Hogy differenciálja magát, a Vero lelkesen hirdeti, hogy ezeket a bejegyzéseket mindig időrendben mutatja, nincs algoritmus, ami a neked leginkább tetsző tartalmat próbálja elénk tolni.
Ha pedig mi szeretnénk megosztani valamit, akkor a megszokott fotók mellett egy gombnyomással még ötféle bejegyzéstípusból választhatunk:
- link;
- zene (az Apple iTunes találatai alapján);
- filmek/sorozatok (a moviedb.org adatbázisa alapján);
- könyvek (az Apple iBook Store-jára épülve);
- helyszínek (a Foursquare adatbázisára épülve);
- és persze fotók – elvégre „ez az új Instagram”.
Ha pl. a film opcióra bökünk, kiválasztás után bejelölhetjük, hogy láttuk, most nézzük, meg akarjuk nézni, és ajánlanánk-e vagy éppen nem. Ha ez nem elég, akkor pedig szöveges opció is van. Ezután kiválaszthatjuk, hogy kivel osztjuk meg az adott bejegyzést.
Nagyobb differenciálás és reklámmentesség
A megszokottnál valamivel nagyobb differenciálási lehetőséget kapunk. A barátok vagy követők csoportosítás helyett itt közeli barátok, „sima” barátok, ismerősök és követők vannak egy csúszkán (ezeket az app loopoknak nevezi). A képernyő folyamatosan mutatja azt is, hány ember láthatja majd a posztot az aktuálisan választott loop mellett. (A Vero szerint ez egy természetesebb, mindennapokhoz közelebbi felosztás. Ha ezzel nem is feltétlenül értünk egyet, mindenesetre egyszerűbb és gyorsabb, mint a Facebook posztok részletes privacy beállításaival küzdeni.)
A Vero azt állítja, hogy soha nem lesznek hirdetések a platformon, és nem is értékesíti senkinek a személyes adatainkat. Helyette egy kis, egyelőre meg nem nevezett összegű havidíjat kérnek majd a felhasználóktól. Az első 1 millió regisztráló számára viszont örökre ingyenes lesz a platform – így ezért is érdemes most letölteni, hátha 10 év múlva ez lesz a domináns közösségi hálózat. (A technikai nehézségekre hivatkozva a Vero egy hete bejelentette, hogy bár elérték az első 1 millió regisztrált felhasználót, további értesítéséig minden új user is élhet a „free for life” ajánlattal.)
Gyanús dolgok a háttérben
Láttunk már az elmúlt években feltörekvő közösségi hálót, ilyen volt a Peach vagy az Ello is, ami az egyik pillanatban iszonyú népszerű volt, aztán a másikban már senkit nem érdekelt. Amellett, hogy időt és energiát fektetni a személyes jelenlétbe egy ilyen új hálózaton nem biztos, hogy kifizetődő, volt még egy-két dolog, ami sokakat riasztott el azután is, hogy a média felkapta a Verot.
Az egyik alapítója és CEO ugyanis nem egy amerikai elit egyetemről kieső tipikus diák, hanem egy korábbi libanoni miniszterelnök fia és a jelenlegi miniszterelnök féltestvére, a milliárdos üzletember Ayman Hariri. (Tegyük hozzá, hogy Haririnek van egy számítástechnikai alapdiplomája az amerikai Georgetown University-ről.) A CEO körül több, első ránézésre visszás ügyletet is találtak. Hariri például tulajdonosa volt a Saudi Oger építőipari cégnek, ami több ezer filippínó munkavállalónak tartozott kétévnyi fizetéssel, mielőtt 2015-ben egy korrupciós botránnyal párhuzamosan csődöt jelentett. A Vero közleménye szerint Hariri 2013-ban eladta a vállalati részvényeit, de mások úgy tudják, 2016-ig fontos pozíciót töltött be a cégnél. Bár elég douchy CEO-t láttunk már jól menő startupok élén, Evan Spiegeltől (Snapchat) Travis Kalanickig (Uber), Hariri háttere sokak számára tényleg kétségessé teheti, hogy akarnak-e a Verora regisztrálni.
Az siker első napjaiban az alkalmazás ÁSZF-je is hagyott némi kivetnivalót maga után (engedélyt adott a Veronak, hogy a felhasználó bármilyen tartalmát felhasználja a beleegyezése nélkül), de ezt azóta javították.
A Vero a jövő nagy közösségi hálózata? Egyelőre kétséges, de meglátjuk.
Comments are closed.