Adatelemzőként mindennapi feladataim közé tartozik, hogy ügyfeleink igényeinek megfelelő, minél informatívabb, de ezzel egy időben könnyen átlátható formában, biztosítsuk azokat az információkat, amik alapján komoly üzleti döntések hozhatóak. Az adatvizualizációk és a dashboardok készítése során éppen ezért érdemes néhány alapvető dolgot szem előtt tartani. Ezeket a kérdéseket és kiemelendő szempontokat fogom most körbejárni.
Mik a releváns metrikák?
Ügyfelenként eltérő lehet, hogy melyek azok a metrikák, amiket hasznosnak tartanak. Nem mindegy például, hogy ügyfelünknek a hűségprogram tagok különböző kategóriáinak hírlevél aktivitását mutatjuk meg vagy egy komplex, több csatornán folyó online kampány eredményességét kell felvázolnunk.ű
Fontos, hogy a dashboardok esetében a riport készítésének nulladik pillanatában megfelelően válasszuk ki a releváns metrikákat. De legalább ennyire fontos az is, hogy ezeket időről időre felülbíráljuk. Ezáltal a már nem relevánsakat kiiktathatjuk, míg az újonnan hasznossá válókat bevonhatjuk az elemzési keretrendszerbe.
Hogyan definiálható a siker?
A megfelelő metrikák kiválasztása során a legfőbb rendező elv a siker kimutathatósága. A különböző marketing aktivitások hátterében többé-kevésbé valamilyen jól definiálható és körülhatárolható cél húzódik meg. Lehet ez az ügyfélszerzés, vagy akár a már meglévő ügyfeleink megtartása és vásárlásra vagy a szolgáltatásunk igénybevételére ösztönzése. De ugyanúgy lehet célunk az eladás volumenének növelése vagy egy új termék bevezetése és népszerűsítése. Ez csak néhány kiragadott példa, de jól látszik, hogy ezeket a célokat nem lehet ugyanazon metrikák mentén értékelni.
A fő elemzési célok feltérképezésében segíthetnek az alábbi kérdések megválaszolása:
- Milyen metrikák állnak rendelkezésünkre?
- Milyen céllal kerülnek rögzítésre az egyes metrikák?
- Mik az alapvetően kitűzött célok (KPI), amiket el szeretnénk érni és amelyekhez képest szeretnénk bemutatni az aktuális helyzetet?
- A marketing aktivitások, kampányok milyen formában kapcsolódnak az egyes metrikákhoz?
Ezek alapján első körben a legfontosabb feladat definiálni, hogy mit is tekinthetünk sikernek. Ezután pedig mérlegeljük, hogy vajon a rendelkezésünkre álló metrikák közül melyek azok, amelyek segítségével ez a siker kimutatható és mérhető.
Például egy email kampány esetében kiválasztjuk azokat a metrikákat, amelyek mentén értékelni tudjuk a kampányunkat. Ezek lehetnek a kiküldött, kézbesített, megnyitott és megkattintott emaileknek a száma. Ebből a négy metrikából már ki tudjuk számolni az egyes fázisok közti konverziókat, idősorosan kimutathatóak a metrikák alakulása.
Emellett meg tudjuk nézni, hogy esetleg mely napokon vagy napszakokban látható csúcsosodás a különböző metrikák mentén. Ennek a négy metrikának a különböző dimenziók mentén történő vizsgálata átfogó képet tud nyújtani a kampányunk sikerességéről.
A cikksorozat következő része itt olvasható.
Comments are closed.