Az adatvizualizációk és dashboardok készítése során érdemes néhány alapvető dolgot szem előtt tartani. Ezeket a kérdéseket és kiemelendő szempontokat járom körbe háromrészes cikksorozatomban.
Ki a felhasználó?
A kampány célokon túl azt is figyelembe kell vennünk, hogy ki lesz az elkészített riport felhasználója. Egy vezető beosztású felhasználót többnyire a vizsgált metrika aktuális mértékének a célként kitűzött értékhez viszonyított aktuális értéke lehet releváns. Ezzel szemben ugyanezt a metrikát érdemes különböző dimenziók mentén kifejteni egy elemzőnek, aki szeret jobban elmélyülni az összefüggésekben.
A döntéshozóknak az esetek nagy részében nincs ideje elmélyedni a miértekben, az adatok mély megértésében, így azokban a riportokban, melyeket a szervezet ezen szintjének készítünk teljes mértékig felesleges több szintre lefúrható ábrákat készíteni. Sokkal nagyobb sikert érhetünk el, ha akár csak egy-egy numerikus értéket mutatunk, viszont azt kontextusba helyezve.
Ez alatt azt értem, hogy nem elég pusztán azt megmutatni, hogy egy adott landing page esetében mekkora az oldal látogatottsága, hanem érdemes megmutatni azt is, hogy ez az előző hónaphoz képest milyen változást jelent: akár százalékos formában, akár színkóddal vagy különböző ikonokkal jelölni a változás irányát. De ha rendelkezésünkre állnak előre lefektetett célszámok (KPI-ok), akkor az azokhoz képesti teljesülés mértékét is mutathatjuk.
Ezáltal két legyet ütünk egy csapásra, felvázoljuk az aktuális állapotot, és ezzel egy időben azt is bemutatjuk, hogy ez a marketing célok figyelemebe vételével pozitív vagy negatív állapot. Szükséges-e beavatkozni bárhol a folyamatba vagy minden a tervek szerint halad?
Az elemzők részére készített dashboardok ennél jóval összetettebbek is lehetnek. Itt már fontos szempont, hogy akár a miértekre is választ kapjunk az adatokból. Tehát érdemes olyan ábrákat készíteni amelyeknél adott a lehetőség, hogy egy-egy kérdéses állapotot kicsit jobban megpiszkálva megkapjuk, hogy mi állhat egy, a vártnál rosszabbul teljesítő kampány hátterében.
Különböző adatforrások összefűzése
Az online marketing növekvő térnyerésével párhuzamosan a különböző analitikai mérőrendszerek száma is jelentős mértékben megugrott. Jelenleg nagyjából 7000 különböző termék és eszköz áll rendelkezésünkre. Szerencsére a különböző adatvizualizációs rendszerek nem csak kapcsolódni tudnak a különböző analitikai felületek többségéhez, de segítségükkel akár össze is kapcsolhatóak a különböző forrásból származó adataink. Ez igencsak nagy előny abban az esetben, ha egy kampány esetén a különböző forrásból származó adatok mindegyikére szükségünk van, hogy átfogó képet kapjunk a sikerességünkről és a teljesítményünkről.
Következő cikkemben bemutatom,mitől lesz látványos egy vizualizáció és hogyan érdemes kiemelni egy-egy információt.
Olvasd el a sorozat előző részét is.
Comments are closed.