Az adatvizualizációk és a dashboardok elkészítése során érdemes néhány alapvető dolgot szem előtt tartani. Ezeket a kérdéseket és kiemelendő szempontokat járom körbe háromrészes cikksorozatomban.
Látványos és interaktív dashboardok
A látványos és interaktív vizualizációk segítenek abban, hogy a kevésbé adatvezérelt felhasználók is le tudják vonni az adatokból azokat a főbb következtetéseket, amelyek mentén üzleti döntéseket tudnak hozni.
A vizualizációk segítségével könnyen és gyorsan felfedezhetünk az adatokban különböző mintázatokat vagy trendeket, valamilyen kiugró értéket. Miután felfedeztük ezeket a számunkra releváns jelenségeket, amelyekre az adatok világítanak rá, következő lépésként megpróbáljuk a hátterükben meghúzódó magyarázatot is megtalálni.
Érdemes az adatok ábrázolása során játszanunk a színekkel. Például az egyértelműen negatív értékeket egy adott színnel, míg a pozitívakat egy, az előzőtől jelentősen eltérő másik színnel emeljük ki. Ezzel irányíthatjuk a felhasználókat, hogy mik azok a pontok, amelyek valamilyen oknál fogva figyelmet érdemelnek.
A színeken kívül használhatunk még különböző formákat is az adatok egymáshoz képesti mértékének ábrázolásakor. Például egy oszlop diagramm esetén nem csak a negatív, illetve pozitív értékeket tudjuk elkülöníteni egymástól. Hanem az azonos kategóriába tartozó értékek egymáshoz való mértéke is egy szempillantás alatt dekódolhatóvá válik.
Lényeges információk kiemelése
Néhány példa arra, hogy milyen megkülönböztető attribútumok segítségével érdemes felhívni a figyelmet azokra az adatpontokra, melyek valamilyen oknál fogva eltérnek az általánosan megfigyelhető mintától: eltérő hosszúság, szélesség, irány, térbeli csoportosítás, méretbeli különbségek, eltérő formák, színezés és színélesség.
De fontos figyelni arra, hogy ne essünk túlzásba ezeknek a használata során. Például a színezésnél érdemes szem előtt tartani, hogy az emberek nagyjából 8 szín között képesek különbséget tenni egyidejűleg. Érdemes ezeket a színeket úgy kiválasztani, hogy minél inkább különbözzenek egymástól, tehát ne ugyanannak a színnek a különböző árnyalataival dolgozzunk.
Az emberek körülbelül 10%-a vörös-zöld színtévesztő, tehát amikor a negatív-pozitív értékek közti különbséget mutatjuk meg, érdemes inkább a kék-narancs színpárt használni.
A különböző szűrők létrehozásával lehetővé tesszük, hogy a felhasználók a saját felmerülő kérdéseikre könnyen választ kaphassanak. Kiválaszthatunk különböző időszakokat vagy felhasználói csoportokat akikre vetítve az adatainkat látni szeretnénk. Ezeknek az interaktivitást lehetővé tévő szűrő feltételeknek köszönhetően nem szükséges számtalan hasonló riportot készítenünk. Elegendő csak egyet, melyet a jól kiválasztott szűrőkkel a felhasználók a saját igényüknek megfelelően alakíthatnak.
Elsőre ezek a lépések igen egyszerűnek és logikusnak tűnhetnek. De minden munka során eljöhet az a pillanat, amikor érdemes visszatérni az alapokhoz, és feltenni magunknak ezeket az alapvető kérdéseket. Ez az út vezet el ahhoz, hogy az ügyfél is elégedett legyen a munkánkkal és mi sem vesszünk el feleslegesen a részletekben.
Olvasd el a cikksorozat első két részét is.
Comments are closed.