5 tanács, ha az a célod, hogy céged adatvezérelten gondolkodjon! – 2. rész
A mai, adatok irányította világban egyre komolyabb elvárásként jelenik meg a cégekkel szemben, hogy képesek legyenek adatvezérelt módon gondolkodni. Ehhez kapcsolódóan Rasheed Sabar szakértő öt lehetséges stratégiát fogalmazott meg, melyek által elősegíthetjük az adatvezérelt gondolkodás megszilárdulását szervezetünkben, ezek közül kettő cikksorozatunk előző részében már bemutatásra került. Most pedig nézzük a maradék hármat!
- Adj teret a dolgozóidnak ahhoz, hogy olyan új ötletekkel állhassanak elő, amelyekben összekapcsolják az üzleti koncepciókat az adattudomány területén szerzett ismeretekkel!
A képzés-fejlesztés programod keretében ösztönözd a cég munkatársait arra, hogy olyan projektötletekkel álljanak elő, amelyekben egyszerre hasznosíthatják az adott iparágról már meglévő tudásukat, illetve az újonnan elsajátított data science alapismereteiket. Ennek eredményeképp egészen meglepő ötletek kerülhetnek felszínre, legyen szó akár költségmegtakarítási vagy bevételnövelési lehetőségekről.
- Hozz létre egy olyan ösztönzési rendszert, ami jutalmazza az adatvezérelt döntéshozatalt!
Vedd alapul azokat a folyamatokat, amelyeken keresztül az ötletgenerálás, illetőleg az ezekhez kapcsolódó büdzsé meghatározása végbe megy jelenleg a szervezetben és egészítsd ki ezeket olyan mechanizmusokkal, amelyek az adatokra alapuló döntéshozatalt jutalmazzák. Például kérd meg menedzsereidet, hogy kezdeményezéseik prezentálása során vizualizációkkal is támasszák alá feltételezéseiket, továbbá hozzanak létre dashboardokat, amelyek segítségével valós időben követhetik nyomon a KPI-ok változásait. A jutalom pedig lehet egy rövidebb projektelbírálási határidő vagy akár egy nagyobb büdzsé megszabása az adatvezérelt döntések által befolyásolt projektek esetében.
- Hozz létre olyan képzés-fejlesztési programokat, amelyek kifejezetten a te céged üzleti problémáinak a kontextusában foglalkoznak az adatok világában elsajátítandó alapismeretekkel!
Manapság számtalan online kurzust találhatunk data science témában, azonban ezek elvégzésével legtöbbször még nem érhetünk el teljes transzformációt. A tanulás ugyanis sokkal hatékonyabb, ha másokkal együtt, személyre szabott visszajelzések mellett, illetőleg ugyanolyan kontextusban megy végbe, mint a valós, megoldandó üzleti problémák. Egy specifikus képzés-fejlesztési program kialakítása már nagyobb erőforrásigénnyel jár, ugyanakkor eredményesebb is, mint a témát általánosságban lefedő kurzusok.
Az, hogy valaki ért az adatok nyelvén, nem csak a gépi tanulás, a mesterséges intelligencia vagy az adattudomány területén lehet hasznos. Az adatokkal kapcsolatos alapvető ismeretek egyszerűen ahhoz is szükségesek, hogy képesek legyünk jobban tájékozódni a jelenlegi, adatokkal átszőtt világban.
Forrás:
Sabar, R. (2021): How Data Literate Is Your Company? Harvard Business Review.
https://hbr.org/2021/08/how-data-literate-is-your-company?ab=hero-main-text (Utolsó megtekintés: 2021. 08. 29.)
Comments are closed.