Aligha létezik meggyőzőbb érv egy online szolgáltatás biztonságosságának alátámasztására annál, ha a hackerek sem találnak rajta fogást. A német posta – mások példáját követve – profikkal tesztelteti fizetős e-mailküldő szolgáltatását.
Az E-postbrief egy tavaly indult szolgáltatás, melynek lényege, hogy a német posta védett rendszerén keresztül e-mailben küldhetnek hivatalos iratokat az ügyfelek. Miért van erre szükség? A megrendelőknek azért, mert gyorsabb a kézbesítés, és egyszerűbb a feladás (itthon pl. két fecnit is ki kell töltenünk, ha tértivevényes, ajánlott küldeményt készülünk útjára indítani). A postának pedig azért, mert erősen visszaesett a hagyományos levélforgalma, ezért valamiből bevételt kell generálnia. Hol vannak ma már azok a bájos zánkai képeslapok, amiken megüzentük, hogy 20 levéltetű volt a salátában, vagy hogy komolyan elgondolkodtunk a távkapcsolaton az egyik kubai vagy vietnámi cserediákkal? Az internet és az okostelefonok korában maximum egy nosztalgiázás erejéig futtatjuk végig a szemünket az üzletek képeslapkínálatán. (A postán például tökéletes az illúzió, a választék ugyanis nem sokban különbözik a 25 évvel ezelőttitől.) Jogos a kérdés, hogy ki az, aki fizet manapság egy e-mailért? A német posta szerint sokan, hiszen ők garanciát vállalnak arra, hogy a küldemény gyorsan és biztonságosan célba ér. Hivatalos iratok esetében ez nem hátrány. Állítólag már 1 millióan regisztráltak a rendszerbe, ám ez nem jelenti azt, hogy igénybe is vették a szolgáltatást, az ugyanis fizetős, ellentétben a regisztrációval. A SAP és az Allianz azonban már a fizetős kuncsaftok közé tartoznak, a hivatalos értesítéseket, fizetési kimutatásokat így továbbítják munkatársaik és ügyfeleik részére. Hogy mennyi az annyi? Nem vészes. Egy e-levél feladásának díja 55 eurócent, ami megegyezik egy papír alapú küldemény postázási költségével. Ha a címzett nem rendelkezik e-mail címmel, akkor számára kinyomtatják és hagyományos módon kézbesítik az üzenetet. A küldeményt – felár ellenében – természetesen cifrázni (színezni stb.) is lehet.
Lényegében tehát a biztonságért fizetünk, és ha ez a fő üzenet, akkor célszerű meggyőzően kommunikálni. Ennek érdekében a Deutsche Post AG vezetősége találkát beszélt meg néhány hackerrel, kutatóval és biztonsági szakértővel, akiket menten hibakereső üzemmódba állított. Aki megtalálja a leggyengébb láncszemet a gépezetben, az komoly pénzjutalomra számíthat, persze egy kis diszkréciót elvárnak cserébe. Az illető addig nem kürtölheti világgá a betörési pontot, amíg a posta biztonsági szakemberei meg nem erősítik a védelmet.
Meglepő módon nemcsak a németek látnak fantáziát a fizetős e-mailküldő szolgáltatásban. Svájc és Nagy-Britannia is kísérletezget a hibrid technológiával, valamint az US Postal Service is tervezi egy hasonló szolgáltatás bevezetését.
Forrás: