Mi történik, amikor rányomsz a küldés gombra egy új e-mail kampány elindításakor? Ezek az e-mailek hagynak egyáltalán maguk után karbonlábnyomot? Sokan úgy gondolják, hogy az e-mail marketing kampányok sokkal környezetkímélőbbek, mint a postával kiküldött marketinganyagok. De ez vajon tényleg így van?
Könnyedén gondolhatjuk azt, hogy az online és a hagyományos levélkézbesítés közül az előbbi kíméli meg jobban a környezetet, hiszen az e-mail kampányok során nem keletkezik annyi papírhulladék, így egy csomó fát megmenthetünk a kivágás elől.
Az igazság viszont az, hogy az e-mailek kiküldése energiafogyasztással és fosszilis erőforrások felhasználásával jár. Ezt az energiát pedig könnyedén el lehet pazarolni.
Mit mondanak a kutatások?
Minden egyes elküldött e-mail valahol a „felhőben” landol. De pontosan mi is az a felhő? Nem más, mint a világ számtalan részén elhelyezett, nagy energiaigényű adatközpontok hálózata, melyek szerverekből, kábelekből, hőmérséklet-szabályozó egységekből, valamint rengeteg más szoftverből és hardverből állnak. Az inbox-unkban található e-mailek mindegyike valamennyi tárhelyet foglal el ezekben az adatközpontokban. Minél több e-mail tárolását kell biztosítani, annál nagyobb energiafelhasználás válik szükségessé, ezért is mondják sokan, hogy a felesleges e-maileket érdemes kitörölni a levelező rendszerünkből.
Néhány kutatás korábban már megpróbálta számszerűsíteni, hogy mekkora karbonkibocsátást idéz elő egy e-mail elküldése. Egy 2010-es, Mike Berners-Lee How Bad Are Bananas? című könyvében szereplő tanulmányt idézve, egy tipikus, személyes jellegű e-mail 4 gramm CO2 keletkezéséért, míg egy méretes melléklettel ellátott elektronikus levél akár 50 gramm CO2 emissziójáért is felelhet. Berners-Lee becslése szerint egy üzletember a munkája során évente annyi szén-dioxid-ot termel, mint amennyi 200 mérföld autóval történő megtétele során keletkezik.
Az előbb említett, gyakran idézett kutatás azonban már több mint 10 éves, így relevanciája megkérdőjelezhető. Azóta az adatközpontok az újabb technológiáknak köszönhetően energiatakarékosabbá váltak, ugyanakkor néhányan úgy vélik, hogy az e-mailek energiaigénye más okból kifolyólag (például a nagyobb telefonok használata révén) megnőhetett az idők során.
Mit jelent ez az e-mail marketinggel foglalkozó szakemberek számára?
Röviden annyit, hogy még ha nem is nagy mértékben, de az e-maileknek is van hatása a környezetre. Azt nem tudjuk befolyásolni, hogy fogyasztóink / ügyfeleink mennyi elektronikus levelet tartanak az inbox-ukban, de van néhány dolog, amire jobban odafigyelve környezetkímélőbb – és jellemzően erősebb – e-mail kampányokat hozhatunk létre.
Hogy mik is ezek pontosan? Következő cikkeinkből kiderül!
Forrás:
Email on acid (2021): Sustainable Email Marketing: Is There Such a Thing?
https://www.emailonacid.com/blog/article/email-marketing/sustainable-email-marketing/ (Utolsó megtekintés: 2021. 12. 22.)
Comments are closed.