November közepén indította el a brit YouGov közvélemény-kutató cég ingyenes, online applikációját, a YouGov Profiler-t. Az alkalmazás segítségével cégek, márkák, de akár sport klubok, magazinok, sőt, országok célközönségéről is kaphatunk részletes bemutatást.
A 190.000 fős adatbázisból nyert információk felhasználásával minden eddiginél részletesebb elemzések válnak elérhetővé, így nyújtva segítséget a kreatív tervezések, valamint a média és marketing stratégiák kialakítása során.
Az internet népe természetesen egy percig sem maradhat rest és máris elindultak a nagy riválisok összehasonlításai. Kiderül például, hogy az Apple termékeket preferálók magasabb jövedelemmel és iskolai végzettséggel rendelkeznek, mint az Android használói. Előbbi jellemzően 25-39 éves nő, aki a marketing, reklám, média területén tevékenykedik, utóbbi 18- 24 éves férfi IT vagy elektronikai területen szerzett végzettséggel. Az unalmas, általános közvélemény-kutatásokból nyerhető információk mellett kaphatunk néhány igazi csemegét is:
Tudtad például, hogy az Apple tulajdonosok Beyonce-t hallgatnak, Jóbarátokat néznek, halat tartanak és imádják a nachost? Ezzel szemben a fent bemutatott Android párti fiúk Pet Shop Boys rajongók, kutyát tartanak, szeretik a hamburgert és a férfiasabb filmeket, mint a Kelly hősei vagy az Alien vs. Predator.
Az app leírása szerint nem a „tipikus” fogyasztót mutatja be, hanem az adott fogyasztói csoportra jellemző „igazságot”. Működési mechanizmusát tekintve ez röviden annyit jelent, hogy azok preferenciáit vizsgálja, akik a megkérdezés során kifejezetten az adott témában érdekeltnek vallották magukat. A Starbucks célcsoport meghatározásánál például 2.200 válaszadó adatait elemzi a rendszer, majd kiválasztja az egyes témákon belül aránytalanul kiemelkedő jellemzőket és profilt épít belőlük.
Bármilyen ellenállhatatlan vágyat is érzünk, hogy mától minden egyes stratégia kialakítással kapcsolatos munkánk során a Profiler app-hoz nyúljunk, a rendszer egyelőre az Egyesült Királyság területére és lakosságára korlátozódik. A területi akadályok mellett érdemes megemlíteni azt is, hogy tinik és gyerekek nem szerepelnek az adatbázisban, így olyan márkák profiljai, mint a Disney vagy épp Justin Bieber, biztosan torzulnak.
A program gyakorlatban történő felhasználásával kapcsolatban kissé szkeptikus vagyok, mindenesetre érdekes volt megtalálnom (vagy épp hosszú percekig reménytelenül keresnem) magam a kedvenc márkáim profiljában. Ha van egy kis időd, érdemes elveszni benne: https://yougov.co.uk/profiler#/