Firtattuk már az internet gyerekekre leselkedő veszélyeit, és – ellenpéldaként – bemutattunk egy tartalmas, ötletes, szórakoztató és biztonsággal ajánlható gyerekportált. Az egyszervolt.hu munkatársai azóta sem tétlenkednek, összefogtak a Microsofttal, a Nemzeti Tankönyvkiadóval és az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesülettel, és összeütöttek egy izgalmas, oktató jellegű kalandjátékot.Bizonyára keveseknek cseng ismerősen az edutainment kifejezés. A szórakoztatva tanítás-oktatás elvileg a 21. század „találmánya”, bár én biztos vagyok benne, hogy a korábbi, alternatív pedagógiai irányzatok is éltek ezzel az eszközzel, csak éppen más néven nevezték a „gyereket”.
Október 8-ától fogva, 2 hónapon keresztül tengernyi kalandban van része azoknak a talpraesett lurkóknak, akik egy holland kincsvadász, bizonyos Casper van Doom segítségére sietnek, hogy egy 300 évvel ezelőtt elsüllyedt kereskedőhajó kincseit a felszínre hozzák. A rejtélyes illető 2-3 naponta blogbejegyzés formájában tájékoztatja kis barátait a fejleményekről, akiknek összesen 25 feladatot kell megoldaniuk a küldetés teljesítéséhez. Ennél mi sem egyszerűbb, ha valaki jó barátságban van a tankönyveivel. A játék megkezdése előtt nem árt kikészíteni pl. a Panoráma Enciklopédiát, a Nagy Földrajzi Felfedezőket vagy a földrajz, kémia és történelem tankönyvet. A bevezetőben emlegetett edutainment (= szórakozva tanulás) kifejezés annyit tesz, hogy a gyerekek a játék kedvéért, saját kíváncsiságuk kielégítése érdekében sajátítanak el bizonyos ismereteket. Ám nemcsak lexikális, hanem informatikai tudásuk is fejlődik, ugyanis az általánosan használt programokon kívül olyan internetes alkalmazásokba is belekóstolhatnak, mint a Photosynt, a Worldwide Telescope vagy a Bing maps. Szóval semmi kényszer! Casper van Doom pár pontban találóan összefoglalja a lényeget:
- Akkor ülj le játszani, ha kedved van hozzá! Ha az iskolában feladatként adják, oldd meg, de igazán csak azzal a játékkal gazdagodsz, amelyet szívesen játszol!
- Légy mértékletes! Ne hagyd, hogy órákat raboljon el a játék az életedből! Tervezd meg, mennyi időt szánsz a játékra – ha ez lejárt, állj fel, csinálj mást!
- Ne csalj! Lehetnek programhibák, amelyeket kihasználva jobb eredményt érhetsz el másoknál – ne tedd! A csalás útján megszerzett sikert sohasem tudod úgy értékelni, mint azt az eredményt, amiért megdolgoztál! Ha találkozol csalásra lehetőséget adó hibával, szólj nekem!
- Ne azért játssz, hogy tanulj! Azért játssz, hogy kikapcsolódj – majd mi gondoskodunk arról, hogy tanulj belőle!
- Érezd jól magad! Ha egy játék frusztrálóan nehéz, vagy túl könnyű, szólj nekem a [email protected] címen, és ha van rá módom, igyekszem orvosolni!
- Ne keverd össze a játékot a valósággal! Igen, lesz benne sok olyan feladat, amely kapcsolódik a valódi élethez, de ne tévesszen meg semmi! Minden, amit itt látsz a képzeletem szüleménye!
A játék készítői a kellő motivációról is gondoskodtak, hiszen melyik gyerek érné be manapság azzal, hogy egy virtuális kincs kerül a birtokába. A regisztrációt követően (melyhez elegendő egy érvényes Windows Live azonosítóval vagy iWiW profillal rendelkezni) egy pontgyűjtő verseny veszi kezdetét. Az egyéni győztes az lesz, aki december 4-ig a legtöbb pontot gyűjti, őt egy Xbox360 játékkonzol várja Kinect vezérlővel, illetve egy Intel Learning Series Classmate PC. Ám nemcsak az egyéni teljesítményeket jutalmazzák, hanem az iskolák is beszállhatnak a versengésbe. A legtöbb játékost dedikáló oktatási intézmény ugyanis egy Promethean interaktív táblával gazdagodik. A lelkes játékosok apróbb ajándékokra (pl. könyvek, tankönyvek, mozijegyek, számítógépes kiegészítők) is szert tehetnek, ha ügyesen megoldják a feladatokat. Kalandra, pontosabban a www.tengernyikaland.hu honlapra fel!
Forrás:
hivatalos sajtóközlemény és www.tengernyikaland.hu