Vasárnap lezajlott a milliók által várt Super Bowl, az NFL szezon fénypontja, a nagy harc, a mindent eldöntő összecsapás a Denver Broncos és a Seattle Sehawks között. Aki kíváncsi a részletekre, az a Super Bowl hivatalos oldalán mindent és még annál is többet olvashat az eseményről (link a végén, hogy ne veszítsetek fókuszt). Nem csak az amerikai foci világa bolydul ilyenkor fel, hanem a mi kis rekláméletünk is. Minden évben reklámszakemberek tízezrei várják lélegzetvisszafojtva, hogy melyik nagy márka fizeti ki az idei rekordösszeget a közvetítés szüneteinek reklámidejéért, és mi lesz az, amit ott leadnak. Komolyan is veszik a hirdetők a feladatukat, lévén nagyon mélyen nyúlnak a zsebükbe, nem akarnak lerágott csontot mutogatni. Új anyagok születnek, még jobbak, még szellemesebbek, még látványosabbak, mint az előző években.
Ezt a hullámot lovagolta meg az idén az idehaza talán kevésbé ismert Sodastream cég, aki nemes egyszerűséggel az ünnepelt hollywoodi sztárt, Scarlet Johannsont szerződtette harminc másodperc erejéig a termékét népszerűsítendő. Eddig nincs is semmi különös a dologban, nagy márka, nagy pénz, nagy sztár. A reklámfilmet biztosan láttuk volna a szokásos Super Bowl reklámösszefoglalókban az esemény után, biztos tetszett volna, és biztosan megint irigykedhettünk volna, hogy na, bezzeg az USA-ban milyen jó anyagok készülnek. A filmecske azonban már legalább egy héttel a döntő előtt népszerű lett, szóval valami nem stimmel a szokásos folyamattal.
A válasz pofonegyszerű. A Fox tévécsatorna, aki az eseményt közvetíti, betiltotta a reklámot. Nem is történhetett volna jobb vele. Mielőtt hivatalosan adásba kerülhetett volna, hogy a mérkőzés szünetében a WC-ről visszatérők, vagy sörért a konyhába igyekvők millió még éppen elcsípjék a spot utolsó néhány másodpercét, mára már sok-sok millióan nézték meg azt a videómegosztókon. Nyilván a betiltás egy olyan reklám esetében, amiben egy vetkőzésre hajlamos, szemrevaló hollywoodi díva szerepel, és lehetőséged van megnézni az „uncensored” verziót, elég ütős hívó szó.
A spot 15. másodpercében, miután mindenki megnézheti, hogy kell három mozdulattal, adalékanyagokkal édesített, szép színes szódát készíteni, Scarlet bátortalanul felteszi a kérdést, hogyan lesz mindebből egy ütős vírus videó? Hát így. Elég, ha betiltják.
A dolog pikantériája, hogy a reklámban semmi igazán pikáns dolog nem történik azon túl, hogy imádott sztárunk kihívóan ugyan, de nem 18+ módon nagyokat kortyol az italból. A betiltás igazi oka, hogy a spot végén Scarlet önmaga tehetségével, látványával és ezzel a reklámmal képletesen értve fricskát mutat a két nagy versenytársnak, akik neve el is hangzik a végén. Na, ez volt túl sok a Foxnak, akik szerint a versenytársak említése nem tesz hozzá semmit a reklámhoz, öncélú, ezért nem engedélyezik. Persze mindenki nagyon csalódott, a Sodastream nem érti, hogy miért és hogyan mindezt a Szabadság Földjén, a Fox nem érti, hogy mit nem ért a Sodastream, mi meg szakmaibeliek jót röhögünk az egészen. Tudva, hogy tavaly ugyanez történt, és látva a Sodastream korábbi reklámjait, az igazi kérdés, hogy melyik a drágább tarifa a Foxnál, ha lemegy a spot az NFL döntőben, vagy ha zajosan betiltják azt. Reklámszemmel nézve az utóbbi biztosan hatékonyabb.
Hogy a kép teljes legyen, egyébként a Sodastream erősen promótálta magát online, lehet, hogy csak a „váratlan” betiltás miatt, vagy éppen arra rákészülve. Az alábbi amazon.com-os hirdetést mindenestre a mérkőzés előtt néhány nappal láttam vásárlás közben az említett oldalon. Elég jól célzott kampány, termékkel, kedvezménnyel, recepttel, biztosan kiszállítva a Super Bowlig a nagy eseményig. Még én is elgondolkodtam, hogy rendelek egyet, hogy a jövő évi döntőt már ezt kortyolgatva nézhessem, de nekem a Sodastream a budaörsi szikvíz, Petrezselyem Balázs szikvízgyártó kisiparos gépéből, az adalékanyag meg egy jófajta badacsonyi olaszrizling.
Mindent a Super Bowlról itt: http://www.nfl.com/superbowl/48
Egy, a témával foglalkozó összefoglaló cikk itt: http://index.hu/bloghu/comment/2014/01/29/betiltottak_a_szuperdogos_scatlett_johansson_reklamjat