2020 tavaszán világszerte üresek voltak az utcák, színházak, edzőtermek, bárok és éttermek. Az elmúlt két évben remekül megtanultuk házon kívüli elfoglaltságainkat házon belülre szervezni: otthonaink egyszerre szolgáltak munkahelyként, iskolaként, edzőteremként vagy éppen moziként. De vajon mennyire mozdultunk ki ebből az állapotból 2021 végére?
Ahogy a fogyasztók optimizmusa is kezd felkúszni, úgy egyre bátrabban merészkednek ki otthonaikból. A PwC 26 országban végzett kutatása alapján 2021 végén jóval többen tartották valószínűnek, hogy az elkövetkező időszakban többet fognak utazni (47%) és éttermekbe járni (30%), mint fél évvel ezelőtt. Sőt, az edzőtermek, valamint a nagy művészeti, kulturális és sportesemények látogatottsága is jó eséllyel nőni fog a felmérés eredményei szerint.
A megkérdezettek döntő többsége azonban továbbra is otthon elégíti ki a szórakozási igényeit, otthon edzenek, otthon étkeznek és szocializálódnak családjukkal, barátaikkal. Ezek az úgymond „befészkelési” szokások, melyek a pandémia hatására alakultak ki, feltételezhetően egy ideig még velünk maradnak. Ugyanakkor, a PwC már látványos javulást fedezett fel a házon kívüli elfoglaltságok tekintetében a korábbi időszakhoz képest, ami arra utal, hogy kialakulóban van egy hibrid, „házon belül-házon kívül” jellegű életstílus. Ehhez feltehetően hozzájárul az is, hogy ma már kevesebben dolgoznak otthonról, mint fél évvel ezelőtt (42% a PwC júniusi kutatása során mért 46%-kal szemben).
Fontos továbbá megjegyezni, hogy a fogyasztók több mint fele otthonához közeli üzletekben intézi a bolti vásárlásait. Ez egyrészt jól szemlélteti a világjárvány hatásait, másrészt pedig a kényelem minden eddiginél nagyobb befolyását a vásárlásainkra. Ebből kiindulva, a jövő fogyasztói vélhetően olyan lokális, könnyen hozzáférhető vásárlási lehetőségeket fognak keresni, ahol egy helyen szerezhetnek be minden olyan terméket és szolgáltatást, amely mindennapi szükségleteik kielégítéséhez szükséges. Legyen szó élelmiszerekről, divatcikkekről vagy akár étkezési és sportolási lehetőségekről.
Forrás:
PwC (2021): A time for hope: Consumers’ outlook brightens despite headwinds. December 2021 Global Consumer Insights Pulse Survey. https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-survey.html#but-price-and-convenience-still-matter-most (Utolsó megtekintés: 2022. 01. 30.)
Comments are closed.