Háború, infláció, koronavírus – az európai gazdaságra idén is kellőképp rájárt a rúd, ez pedig az európaiak vásárlási kedvében és jövővel kapcsolatos várakozásaiban is tükröződik. Ezt vizsgálta a McKinsey is a legutóbbi fogyasztói magatartás témájú kutatásában, a Europe Consumer Pulse Survey-ben. Máris mutatjuk, mire jutottak!
A McKinsey idén októberben publikálta a 2022 őszi Europe Consumer Pulse Survey elnevezésű kutatását. A felmérés eredményei egyfajta általános pesszimizmusról adnak képet az európaiak körében, amely a vásárlási hajlandóság több pontján is érzékelhető. Elmondható például, hogy…
A gazdaság fellendülésébe vetett bizalom csökkent.
Ahogy azt már a McKinsey korábbi, júniusi felmérése is mutatta, az elmúlt két év történéseit alapul véve egyre többen kételkednek az európai gazdaság gyors helyreállásában. A fogyasztók borúlátása tovább fokozódott: a megkérdezettek 43 százaléka kételkedik a gazdasági fellendülésben, szemben a júniusi 36 százalékkal. Meglepő lehet, hogy ez az arány sokkal rosszabb, mint amit a COVID-19 pandémia első két évében mértek, ekkor ugyanis a pesszimizmus 32 százalékon tetőzött 2020 májusában.
A gyors helyreállásba vetett hit mértéke ugyanakkor országonként eltérő: Németországban 22 százalékponttal, Franciaországban pedig 10 százalékponttal csökkent a nettó bizalom, míg az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Spanyolországban változatlan maradt.
Az inflációtól való félelem és a gazdasági fellendüléssel kapcsolatos rossz kilátások nem adnak biztos alapot az általános vásárlási kedvnek. Az év végi költekezések időszakához közeledve viszont fontos megértenünk, hogy milyen mögöttes félelmek és kétségek befolyásolják a vásárlóinkat annak érdekében, hogy a legtöbbet hozhassuk ki az aktuális gazdasági helyzetből.
Forrás:
Bazzoni, E. – Mijer, M. – Jacob, M. – Welchering, S. – Land, S. – Moulton, J. (2022): European consumer pessimism intensifies in the face of rising prices. McKinsey & Company.
Comments are closed.