A 2022-es év több szempontból is sújtotta az európai gazdaságot, gondoljunk csak az orosz-ukrán háborúra vagy az inflációra. De vajon hogyan hatott mindez a fogyasztói magatartásra? Ennek a megválaszolására vállalkozott a McKinsey a 2022-es Europe Consumer Pulse Survey keretében végzett kutatásával. Lássuk az eredményeket!
A McKinsey idén októberben is publikálta a legújabb Europe Consumer Pulse Survey kutatását. A 2022. szeptember 23. és október 2. között végzett felmérésben ezer-ezer válaszadó vett részt Franciaországból, Németországból, Olaszországból, Spanyolországból, valamint az Egyesült Királyságból. A kutatás eredményei alátámasztották a júniusban megfigyelt trendeket a pesszimistább vásárlói hozzáállásról és a költések visszafogásáról, sőt, azóta a jövővel kapcsolatos bizonytalanság is csak fokozódott.
A legtöbb embert az emelkedő árak aggasztják.
Az európai fogyasztók 58 százaléka számára jelenleg a növekvő árak jelentik az első számú aggodalmat – ez 5 százalékpontos növekedést jelent a McKinsey júniusban mért eredményeihez képest. Az inflációtól leginkább a UK lakossága tart: a megkérdezettek 69%-a nevezte meg az emelkedő árakat a legfőbb aggályaként. Ezt alátámasztja, hogy országtól és termékkategóriától függetlenül majdnem minden megkérdezett (95%) tapasztalt változást az általuk rendszeresen vásárolt áruk és szolgáltatások árában.
Az inflációt a sorban az orosz-ukrán háború hatásaitól való félelem követte. Az ettől leginkább tartó válaszadók ugyanakkor csak az összes kutatási alany 12 százalékát teszik ki, amely 3 százalékpontos visszaesést jelent júniushoz képest. Olaszországban például most már majdnem feleannyian nevezték meg legnagyobb aggodalomként az orosz inváziót, mint nyáron.
Ezt követték fontossági sorrendben a szélsőséges időjárási jelenségek (főként az olasz válaszadók körében), a munkanélküliség, végül pedig a politikai bizonytalanság, mint a fogyasztói pesszimizmus fő okai. Érdekesség, hogy a COVID-19 világjárvány, amely az elmúlt két évben az egész világot felforgatta, már nem tartozik az európai lakosság legnagyobb félelmei közé.
Ha szeretnéd tudni, még milyen fontos trendek rajzolódtak ki a 2022-es Europe Consumer Pulse Survey-ből, tarts velünk cikksorozatunk következő részeiben is!
Forrás:
Bazzoni, E. – Mijer, M. – Jacob, M. – Welchering, S. – Land, S. – Moulton, J. (2022): European consumer pessimism intensifies in the face of rising prices. McKinsey & Company.
Comments are closed.