A McKinsey legutóbbi Europe Consumer Pulse Survey kutatása rávilágított arra, hogy az idei év gazdasági krízisei egy általános fogyasztói pesszimizmus kialakulásához vezettek az európai lakosság körében. A gazdaság fellendülésébe vetett bizalom lecsökkent, a növekvő infláció árnyékában az emberek megfontoltabban költekeznek. Na de hogyan testesült ez meg egészen pontosan a vásárlási szokásokban?
A 2022-es Europe Consumer Pulse Survey eredményei alapján ötből négy válaszadó változtatott a vásárlási szokásain az elmúlt három hónapban. Áprilisban még csak a megkérdezettek 68%-a nyilatkozott így, szeptemberre viszont ez az arány 80 százalékra ugrott. A válaszadók 20 százaléka megőrizte a korábbi fogyasztási szokásait, ennek a csoportnak a vele viszont tervez változtatni a következő hónapokban. De mit kell értenünk változtatás alatt?
A fogyasztók a megfizethetőbb lehetőségeket választják.
Az elmúlt három hónapban a válaszadók fele próbált ki saját márkás termékeket, ami 10 százalékpontos emelkedést jelent a júniusi adatokhoz képest, 27 százalékuk pedig áruházat is váltott. Ezek a tendenciák a legerőteljesebben az Y és a Z generáció körében figyelhetők meg: a fiatalabb korosztályból megkérdezettek közül tízből kilencen állították, hogy próbáltak ki valami újdonságot az elmúlt hónapokban.
Emellett folytatódott a diszkontok felé történő migráció: októberre júniushoz képest 16 százalékponttal több válaszadó állította azt, hogy az utóbbi három hónapban inkább az alacsonyabb áron értékesítő diszkontáruházakban vásárolt.
A kiadások mérséklése érdekében ötből három fogyasztó változtatott a vásárlási szokásain az élelmiszerek és az alapvető árucikkek dimenziójában. A háztartási cikkek esetében a változtatók 72 százaléka alacsonyabb árú, saját márkás termékekre váltott, de a fagyasztott ételek, rágcsálnivalók és cukrásztermékek fogyasztásában is hasonló mértékű változás fedezhető fel.
Na de miben befolyásolhatja ezt a közelgő ünnepi időszak? Vajon az ünnepek és az év végi leárazások idején is kitartanak a fogyasztók a visszafogottabb költekezés mellett? Következő cikkünkből kiderül!
Forrás:
Bazzoni, E. – Mijer, M. – Jacob, M. – Welchering, S. – Land, S. – Moulton, J. (2022): European consumer pessimism intensifies in the face of rising prices. McKinsey & Company.
Comments are closed.