Vajon hogyan fognak tükröződni az idei év gazdasági kihívásai az európai fogyasztók év végi vásárlási kedvében? A McKinsey 2022-es Europe Consumer Pulse Survey eredményeinek áttekintésével most választ kaphatunk a kérdésre. Csapjunk is bele!
A 2022 őszi Europe Consumer Pulse Survey rámutatott arra, hogy az európai fogyasztók nem vélekednek túl pozitívan a jelenlegi és az elkövetkező három hónap gazdasági helyzetéről, ami a vásárlási szokásaikban is megmutatkozik. Ahogy azt cikksorozatunk korábbi részeiben már bemutattuk, az inflációtól való félelem és a gazdaság gyors fellendülésével kapcsolatos kétségek hatására az emberek kevesebbet és megfontoltabban költenek. De vajon ez a karácsonyi időszakra is igaz?
A McKinsey felmérése szerint a legtöbb európai fogyasztó a következő három hónapban nem tervezi valamilyen nagyobb értékű vásárlással megjutalmazni magát.
A Europe Consumer Pulse Survey keretein belül tízből majdnem hét válaszadó azt nyilatkozta, hogy idén kisebb mértékben vagy egyáltalán nem tervezi megjutalmazni magát valamilyen értékkel. Akik igen, azok leggyakrabban utazásra és éttermekre nem sajnálnak többet kiadni, de ennek mértéke országonként eltérő. A francia, spanyol, illetve brit fogyasztók ugyanis jellemzően kevesebbet terveznek költeni, mint a német és olasz válaszadók.
Itt is megfigyelhetők továbbá a generációs különbségek: a baby boomer-ek 83 százaléka nem készül nagyobb kiadásokba bocsátkozni az elkövetkező időszakban, a Z generáció 45 százaléka viszont igen.
A fogyasztók emellett kevesebbet terveznek költeni az ünnepi időszakban is, a megkérdezettek kétharmada kevesebbet vagy egyáltalán nem szándékozik vásárolni ez idő alatt. Ez egy konzisztens trendként jelent meg mind az öt résztvevő ország esetében, de különösen hangsúlyos volt az olasz fogyasztók körében, akiknek a 61 százaléka kevesebb pénzt tervez kiadni idén az ünnepek alatt, mint a korábbi években.
A tipikus európai fogyasztó 2022-ben tehát általánosságban véve pesszimista, bizalmatlan a gazdaság fellendülésével kapcsolatban és tart az árak emelkedésétől. Ennek következtében megváltoztak a vásárlási szokásai: olcsóbb alternatívákat keres, a jól bevált üzletek iránti lojalitását hátrahagyva új beszerzési helyek után kutat, sőt, még a karácsonyi időszakot is jelentősebb beruházások nélkül igyekszik átvészelni.
Ebből számos tanulságot vonhatunk le a jelenlegi gazdasági körülmények navigálása végett, például az árazásra, illetve az értékesítési és a marketingstratégia kialakítására vonatkozóan. Emellett reméljük, hogy a cikksorozatunk segített megérteni az aktuális helyzet és a fogyasztói magatartás kapcsolatát.
Forrás:
Bazzoni, E. – Mijer, M. – Jacob, M. – Welchering, S. – Land, S. – Moulton, J. (2022): European consumer pessimism intensifies in the face of rising prices. McKinsey & Company.
Comments are closed.