2022-ben az európai gazdasági helyzet nem volt a csúcson, ez pedig a lakosság vásárlási szokásaiban is megjelent. Hiszen mit tesz az ember, ha rosszak a kilátásai a jövővel kapcsolatban? Kevesebbet költ. Na de mire és hol? Olvasd el cikkünket és megtudod a választ!
A McKinsey pár hete hozta nyilvánosságra a 2022 őszi Europe Consumer Pulse Survey eredményeit, melyben öt országból, több mint 5000 ember vett részt. A felmérés számos olyan trendre világított rá, amely az európai fogyasztóknak a jelenlegi gazdasági helyzettel kapcsolatos pesszimizmusáról árulkodik. És mi történik általában a fellendülésbe vetett bizalom ilyen alacsony szintje mellett?
A fogyasztók kevesebbet költenek és kevesebbet is takarítanak meg.
Az európai lakosság egyre tudatosabban vásárol és megfontoltabban választ terméket. A kutatás eredményei alapján tízből közel négyen csökkentették a kiadásaikat a nem élelmiszer jellegű diszkrecionális árucikkekre, szemben a júniusi egyharmaddal. A visszaesés leginkább az ékszerek, illetve az otthoni bútorok és kiegészítők kategóriájában volt a leglátványosabb.
A júniusi 61 százalékhoz képest októberben már a válaszadók kétharmada azt nyilatkozta, hogy többet költ energiára és a közüzemi szolgáltatásokra. Ezen felül jelenleg 20 százalékponttal többen (71%) számítanak arra, hogy a következő hónapokban ennél is többet fognak kiadni erre a célra.
A válaszadók több mint fele nyilatkozta azt, hogy a szokásosnál kevesebbet tudtak félretenni az elmúlt három hónapban, és ugyanennyien számítanak arra, hogy ez a helyzet a következő hónapokban is fenn fog állni. Sőt mi több, a megkérdezettek több mint egyharmada vett is ki pénzt a megtakarításaiból a tipikus kiadásai fedezésére – ez leginkább Olaszországban, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban jellemző.
A költekezés visszafogása ugyanakkor többféleképp is megvalósulhat: választhatunk olcsóbb márkákat, vásárolhatunk más üzletekben, mellőzhetjük a nem létfontosságú termékkategóriákat. Hogy melyek a legjellemzőbb gyakorlatok az európai lakosság körében? Cikksorozatunk következő részeiből kiderül!
Forrás:
Bazzoni, E. – Mijer, M. – Jacob, M. – Welchering, S. – Land, S. – Moulton, J. (2022): European consumer pessimism intensifies in the face of rising prices. McKinsey & Company.
Comments are closed.