Mi kell ahhoz, hogy egy jó ötletből eladható termék szülessen? Egy crowdsourcing oldal!
Külföldön már bevett gyakorlat, hazánkban azonban még csak most bontogatja szárnyát egy crowdsourcing honlap, a creativselector.hu. A magyar nyelv elkötelezett hívei már biztosan törik a fejüket a tükörfordításon, addig elégedjünk meg a nyilvános ötletbörze kifejezéssel.
A honlap célja, hogy segítséget nyújtson a kellő kreativitással megáldott, ám szakmai tapasztalattal és indulótőkével nem rendelkező embereknek. Az ötleteket közösen finomítják mindaddig, míg eladható termék nem válik belőlük, anélkül, hogy a szellemi tulajdonjogokat kisajátítanák. A CreativSelectoron időről-időre egy újabb pályázati felhívás jelenik meg, melyre bárki beküldheti az ötleteit. Amelyik javaslat elnyeri az online közösség és a mentorok tetszését, az jó eséllyel megvalósulhat, ugyanis kiagyalójának 300 000 Ft üti a markát. Persze ez az összeg nem elegendő ahhoz, hogy egy működő prototípus elkészülhessen, de kezdetnek nem rossz. Ezen felül mindenfajta szakmai segítséget megkap az illető ahhoz, hogy piacra dobhassa termékét, többek között lehetősége nyílik arra, hogy prezentálja az ötletét az újdonságra nyitott befektetők előtt. A mentorok hozzáértéséhez sem férhet kétség, a holografikus elven működő display feltalálójától kezdve a Graphisoft igazgatóján át az iWiW alapító tagjáig sokan a kezdeményezés mellé álltak.
Mit várnak a pályázóktól? Azt, hogy egy adott témakörben beküldjék újító javaslataikat. Minél előbb futnak be a pályamunkák, annál több közösségi támogatót gyűjthet egy-egy agyszülemény, és a mentorok döntését ez is befolyásol(hat)ja. Első körben honlapokra, webes tartalmakra és újszerű, online szolgáltatásokra lehetett ötletelni, a honlap vagy szolgáltatás köré közösséget kellett szervezni, és fontos szempont volt, hogy az újítás „önjáró” legyen, azaz eltartsa önmagát. Az újabb kiírás pedig mobileszközökre, mobiltelefonokra, táblagépekre vonatkozott, ezekre vártak alkalmazásötleteket. Itt az volt a lényeg, hogy minél szórakoztatóbb, illetve hasznosabb legyen az alkalmazás, azaz minél több embert érdekeljen.
Az utóbbi kategória 3 nyertesének pályamunkáját meg lehet tekinteni a honlapon. Sándor Gábor BiNFO-ja szorult helyzetben lévő bringások problémáira kínál okostelefonos megoldást. Gábor Mádi egy iWiW TV-vel rukkolt elő, mely az ország különböző pontjain lévő ismerősöknek a közös tévézés élményét nyújtaná, Kepes Iván pedig egy díjmentes fénykép-kidolgozási szolgáltatáson morfondírozik, mely az előhívott képek hátoldalán szereplő célzott reklámokból tartaná el magát.
Hamarosan újabb pályázati kiírással jelentkezik a Creativselector csapara, addig is érdemes ellátogatni a honlapra, és szemezgetni az ötletek közül. Akiből menet közben kipattan az isteni szikra, az ne habozzon benevezni a játékba, mert sosem lehet tudni, kin, pontosabban kinek a „találmányán” akad meg egy mentor, egy tőkés társ vagy egy támogató szeme.
Egy-egy crowdsourcing oldal létrehozása a hazai vállalatoknak sem ártana, hiszen ez egy remek módszer arra, hogy az online közösségeket bevonják az ötletelésbe, termékfejlesztésbe. Határainkon túl ügyesen kiaknázza ezt a lehetőséget például a BMW, a Kraft és a Starbucks, akik saját crowdsourcing oldalt üzemeltetnek, így állandó visszajelzést kapnak vásárlóiktól.