Oltottság, preferált munkarend, jövővel kapcsolatos kilátások és még sorolhatnánk… Csupa olyan témakör, amellyel kapcsolatban megoszlanak a vélemények, különösen így, a COVID-19 világjárvány lassan harmadik évében. De vajon milyen kapcsolat áll fent e három tényező között? Ami pedig marketinges szemmel ennél is fontosabb: hogyan hat mindez a vásárlási szokásainkra?
A fenti kérdésre választ kaphatunk a PwC legújabb, fogyasztói magatartást vizsgáló kutatásából. A 2021 decemberében publikált felmérés alapján ugyanis egyértelmű kapcsolat mutatható ki az oltottsági státusz, a rugalmas munkaidő-beosztás, valamint a fogyasztói optimizmus között.
A 26 országban végzett kutatás (melynek Magyarország nem képezte részét) fő tanulságai az alábbiak:
- A válaszadók 61%-a optimistán áll hozzá az elkövetkezendő időszakhoz, és csupán 18% pesszimista.
- A COVID-19 elleni védőoltás felvétele szorosan összefügg a jövőbe vetett bizalommal. A legalább egy oltással rendelkező válaszadók 66%-a optimista, míg az oltással nem rendelkezőknek csak a 43%-a állította magáról ugyanezt.
- Ez az optimizmus a költekezési szokásainkban is megjelenik: a következő fél évben a felmérésben résztvevők közül 41% valószínűleg többet fog költeni élelmiszerekre, 33% divatcikkekre, 30% pedig egészségmegőrző és szépségápolási termékekre, illetve szolgáltatásokra.
- A rugalmas munkaidő-beosztás szintén pozitívan hat a fogyasztói optimizmusra. Azok a válaszadók, akik otthonról dolgoznak, 10 százalékponttal optimistábban állnak hozzá a jövőhöz, mint azok, akik nem otthonról végzik a munkájukat. A hibrid formában dolgozók pedig 9 százalékponttal optimistábbak, mint azok, akik vagy csak otthonról, vagy csak a munkahelyükről teljesíthetik a feladataikat.
Összességében véve a legoptimistább kohortot az Y generáció azon tagjai alkotják, akik városban élnek, otthonról vagy hibrid formában dolgoznak és már kaptak legalább egy védőoltást a COVID-19 ellen.
Vállalati döntéshozóként fontos tisztában lennünk azokkal a fogyasztói optimizmust befolyásoló tényezőkkel, melyekre szervezetünkön belül hatást gyakorolhatunk. Hogy mit is értünk ez alatt pontosan? Érdemes például támogatni a rugalmas munkavégzést és a védőoltások felvételét munkavállalóink körében, ezáltal ugyanis nem csupán a velük kötött társadalmi szerződést írhatjuk át, hanem egyben egy olyan, továbbgyűrűző hatást válthatunk ki a fogyasztói magatartásra, amelyből később üzleti előnyünk származhat.
Ha kíváncsi vagy, milyen faktorok befolyásolják még a fogyasztói magatartást 2022-ben, kísérd figyelemmel legújabb bejegyzéseinket!
Forrás:
PwC (2021): A time for hope: Consumers’ outlook brightens despite headwinds. December 2021 Global Consumer Insights Pulse Survey. https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-survey.html#but-price-and-convenience-still-matter-most (Utolsó megtekintés: 2022. 01. 30.)
Comments are closed.