Ma már három embertől kaptam meg – Facebookon, illetve e-mailen – ugyanazt használtautó- apróhirdetést. Nem, nem arról van szó, hogy az én kedves barátaim egyszerre bukkantak álmaim autójára, sőt, egyáltalán nem is akarok kocsit venni. A hirdetést önmagáért küldözgeti ma már boldog-boldogtalan az interneten. Egy ócska, működésképtelen olasz tragacstól szeretne megszabadulni gazdája Edelényben, reális áron, minden szépítés nélkül. Ebben eddig nincs túl sok izgalom. Sőt, elég valószínűtlen, hogy valaki ilyen szűrési feltételeket állítson be a hasznaltauto.hu-n.
Az aprót mégis több ezren látták egy-két nap leforgása alatt, sőt, emlékeznek is rá. Merthogy szórakoztató. Nem hallgatnak el benne semmit, sőt részletesen és érzékletesen leírják (és fotózzák) a kocsi utolsó napját. A képek arról tanúskodnak, hogy még utolsó útján sem bántak vele kíméletesen a féktelen edelényi legények. Egy jól sikerült buli során elromlott a fékje, csapágyas lett, sőt, árokba gurult, itt-ott össze is tört a 15 éves Alfa. A fotókon a szerencsétlen kocsi árokba lógó orral tűri a jókedvű fiatalok atrocitásait.
A tulaj pedig, gondolom, osztott-szorzott, és számot vetett kocsija eddigi életével, majd valószínűleg rájött, hogy még alkatrésznek se… Az Alfa azonban Alfa marad, még romjaiban is. Erre érzett rá zseniálisan. „Most már egy rossz zsiguli áráért tényleg hazaviheted ezt az olasz macsó feelinget.” –írja. Menni ugyan már nem lehet vele, de vérbeli olasz macsó feelinghez ez nem is kell.
A szimpla apróhirdetésből tehát vírus lett, és milyen érdekes, hogy én pont azoktól kaptam meg, akik köztudottan nagy autórajongók. Akik látják az autók lelkét. Ez a hirdetés olyan érzelmi húrokat pendített meg bennük, ami még a sokszázmilliós büdzséknek sem mindig sikerül. Azonnal szívükbe zárták a kivénhedt macsót. Az elismerés persze csak részben illeti meg a hirdetőt. Legalább ugyanekkora szerepe van a sikerben a jól eltalált, markáns, és évtizedek óta következetesen épített „vérbeli olasz macsó” image-nek is.
Persze, az is bőven elképzelhető, hogy a kis olaszt csak felhasználták ahhoz, hogy fellendítsék kissé a kereskedés forgalmát. Az ötlet innen nézve se rossz. Sőt.
Így vagy úgy, remélem, jó helyre kerül majd a megfáradt dzsigoló, és talán egy késő nyári mediterrán kerti parti főszereplőjeként szolgáltathatja majd a zenét, bizonyságul arra, hogy eladhatatlan termék nincs, csak rossz pozícionálás, félrement stratégia, unalmas kreatív – vagy éppen – nem megfelelő kommunikációs csatorna.