Egy brit újságíró nemrég bemutatta, milyen könnyen manipulálhatóak az online világ legnagyobb értékelő oldalai. Alig hat hónap alatt sikerült ugyanis felfuttatnia a TripAdvisoron a kertjében lévő fészert London legjobb éttermévé. Úgy, hogy a hely igazából nem is létezett.
Mielőtt a VICE újságírójának állt, Oobah Butler egyik munkája az volt, hogy £10-ért cserébe pozitív értékeléseket írjon a TripAdvisorra olyan éttermekről, amelyekben sosem evett. Később, ahogy figyelni kezdte ezeknek a helyeknek az oldalait, arra lett figyelmes, hogy azoknak egyre jobbak a mutatóik és egyre felkapottabbak lesznek az 570 millió tippet számláló, 455 millió egyedi látogatót vonzó oldalon.
Butler azzal az érzéssel hagyta maga mögött karrierjének ezt a szakaszát, hogy a TripAdvisor egyfajta hamis valóság. Egy olyan platform, ahol hozzá hasonló emberek dicsérnek olyan fogásokat, amiket nem fogyasztottak el, és olyan éttermeket, ahol sosem jártak. (Ez persze többnyire nem igaz, de az tény, hogy egész kis iparág szerveződött a hamis értékelések köré.) De legalább a helyek valósak voltak.
Kellett egy kis idő, míg végül az utóbbiban is kételkedni kezdett. Az „alternatív tények” és az interneten látott információk megkérdőjelezés nélküli elfogadásának korában talán az sem lenne meglepő, ha egy teljesen kamu éttermet fel lehetne futtatni a TripAdvisor segítségével, ugye? A kihívás tehát adott volt.
A kezdetek (2017. április)
Butler egy dél-londoni ház kerti fészerét bérelte a kísérlet kezdetekor (havi £800-ért, vagyis majdnem 300 ezer Ft-ért). Ez lett a kitalált étterem helyszíne is, aminek a The Shed at Dulwich nevet adta.
Hogy ellenőrzött hely legyen a TripAdvisoron, szüksége volt egy telefonszámra, amit egy eldobható kártyás mobillal oldott meg. Pontos házszám helyett csak az utcát adta meg, és megjelölte, hogy csak foglalással rendelkező vendégeket fogad.
A következő lépés a menü kitalálása volt. Egy felkapott helyhez egyedi étlap dukál, és Butler ezeket az elvásásokat is a nevetségesség határáig csavarta ki: ételek helyett hangulatokat ajánlott. „Válassz egy hangulatot, ami a napodat jellemzi, és a séf ízletes fogássá varázsolja azt”, írja az étterem honlapja. Ilyen például a „Kényelem-kényeztetés” (Comfort), ami egy yorkshire-i kéksajtos makaróni fűszerezett szalonnaforgácsokkal és kovászos kenyérrel, egy 600 szálas egyiptomi pamut edényben tálalva.
Néhány elegáns ételfotóval – amin olyan ínyencségek szerepeltek, mint WC tisztító kapszula, festék, borotvahab és Butler lába –, egy trendi logóval és egy egyszerű honlap sablonnal később minden készen állt, hogy a Shed elkezdje megmászni a TripAdvisor ranglistáját a 18 149. helyről az elsőig.
A jól bevált módszer: néhány hamis értékelés (2017. május)
A TripAdvisor sok mindent megtesz azért, hogy kiszűrje a fizetett, hamis kritikákat az felületén. Butlernek saját, múltbeli tapasztalata segített megkerülni a rendszert. Ismerősöket kért meg, hogy írjanak hitelesnek tűnő, azaz nem tisztán pozitív észrevételeket az új vállalkozásáról. Minden esetben fejenként egyet, mégpedig különböző eszközökről.
Az első pár hétben még nem sok mindent történt azon túl, hogy a legjobb 10 000 londoni étterem közé kúsztak fel. Aztán egy reggel megszólalt az eldobható telefon: egy nő akart aznap estére asztalt foglalni, mivel „már olyan sokat hallott a helyről”. Butler egy pillanatnyi pánik után azt válaszolta, hogy a következő hat hétben teltház van, és letette a telefont.
Másnap valaki egy 70. születésnapra akart foglalni 9 főre, 4 hónappal előre. Aztán egy fiú a barátnőjével közös vacsorára, akiről fontosnak tartotta megemlíteni, hogy egy gyermekkorházban dolgozik. Majd egy tévécsatorna felsővezetője, szigorúan a céges címéről küldve az üzenetet.
Innentől pedig nem volt megállás. Folyamatosan csengett a telefon, dőltek az emailek, és a nem létező étterem egyik napról a másikra az 1456. helyen találta magát a TripAdvisor listáján. A foglalási kényszer, a kritikák és a pontos helyszín hiánya olyan exkluzív benyomást keltett, hogy mindenki a Shedben akart vacsorázni.
A kísérlet kezd elfajulni (2017. augusztus)
Augusztus végére a kamu étterem 156. lett a TripAdvisor listán. Tényleges lokáció hiányában a cégek a térképen jelzett pontot követve ajándék alapanyagokat kezdtek küldeni Butlernek. Egyre több ember jelentkezett, hogy szeretnének ott dolgozni. Egy körzeti tanács ajánlatot tett, hogy egy új városrészbe költöztetné a helyet, aminek a fejlesztésért felelősek. Egy ausztrál produkciós cég egy légitársaság in-flight rendszerében szerette volna bemutatni a Shedet. Egy – a saját jellemzésük szerint „eredményekre éhes” – PR cég is bejelentkezett Butlernél, hogy képviselnék a vállalkozását. Még egy megbeszélést is sikerült leegyeztetni Skype-on, ami után Butler udvariasan elutasította őket arra hivatkozva, hogy egyelőre inkább saját kézben tartaná a promóciót.
Az utolsó lökés (2017. október-november)
A tél közeledtével a Shed London 30. legjobb éttermeként szerepelt a TripAdvisoron. De hiába írták a beszervezett barátok az újabb és újabb hamis értékeléseket, a nem létező hely nem akart feljebb mozdulni a listán.
Közben a foglalni próbáló foodie-k egyre szívhez szólóbb leveleket írtak asztalfoglalás reményében, és egyre többen jelentkeztek külföldről is. Butlerben egy pillanatra megállt az ütő, amikor egy “Információkérés” tárgyú emailt kapott a TripAdvisortól. Azt hitte, valahogy csak lelepleződött a hamis vállalkozása, de a levél csak arról tájékoztatta, hogy az elmúlt egy napban 89 ezerszer jelent meg az oldalon keresési találatként, és több tucat felhasználó kért a homályos címnél és néhány képnél bővebb információt az étteremről.
Végül elérkezett a nagy pillanat. 6 hónappal a listázás után, 2017. november 1-én a Shed lett London elsőszámú étterme a TripAdvisor listáján. Egy étterem, ami nem is létezik, a legjobbra értékelt hely a világ egyik legnagyobb városában, az internet talán legmegbízhatóbbként kezelt értékelő oldalán.
A nagy megnyitó
Több száz hazug telefonnal, több ezer megválaszolatlan emaillel később már csak egy dolog maradt hátra: igent mondani néhány foglalással próbálkozónak és – egyetlen estére – valóban megnyitni a Shedet.
A legtöbb hamis kritika arról áradozott, hogy az étterem hangulata és fogásai olyanok, mintha otthon lenne az ember. Butler nem akarta meghazudtolni a Shed kitalált értékeit, de mivel előre csomagolt, mikrózható készételeken nőtt fel, egy barátjával, a „séffel”, pont ilyenekkel pakolták tele az autója csomagtartóját. (A teljes költségvetés £31, bő 10 ezer Ft volt 20 főre.) A kertben álló rózsaszín gyerekházba tyúkokat rendeltek egy helyi gazdától. Pont úgy, mint a kiválasztható homárok a drága éttermekben, csak a rusztikus vonalon. Az asztalok feléhez barátok kaptak meghívást az estére, hogy a kamu értékelésekhez hűen hangosan értekezhessenek arról, milyen remek az étel. És hogy teljes legyen a kép, zene helyett CD-ről játszott éttermi hangokat egy DJ, a tányércsörömpöléstől a halk beszélgetésig – gyakori csilingeléssel kísérve, hogy elrejtsék a ételek melegítésére használt mikró hasonló jelzéseit.
Hogy mi volt a legjobb az egészben? Az este végén valódi vendégek arról érdeklődtek, hogy könnyebb lesz-e újra foglalniuk most, hogy már jártak a Shedben. Mert, ahogy mondták, mindenképp szeretnének még visszajönni.
A rend kedvéért hozzátennénk, hogy Butler – részben jogi okokból – nem számított fel semmit a vendégeknek az ételekért, és az este után a Shed visszacsúszott a 236. helyre a Trip Advisor listáján. Nem sokkal később pedig végképp törölték az oldalt.
Ha kíváncsi vagy a teljes képtelen sztorira, nézd meg a VICE videóját alább – hosszú, de megéri.
Forrás: VICE, The Shed at Dulwich
Comments are closed.