Vajon ki az, akivel még nem fordult elő, hogy a karácsonyi vásárban hirtelen ellenállhatatlan ingert érzett forralt bor vagy kürtőskalács vásárlására, amikor megcsapta az orrát a csemege illata? Ennél azonban furfangosabb módon is hatnak vásárlási kedvünkre az illatok. A karácsonyi illatoktól karácsonyi hangulatunk támad, és a karácsonyi hangulat bizony felkelti az ajándékvásárlási kedvet is. A szakemberek és az eladók már régóta tudják, hogy bizonyos karácsonyhoz köthető illatok, mint például a fenyő vagy a karácsonyi sütik illata előmozdítják az emberek vásárlási kedvét, de eddig még csak találomra válogathattak az ünnepet idéző aromák közül. Eric Spangenberg a Washington Állami Egyetem és Üzleti Iskola kutatója és kollégái most azt vizsgálták, hogy milyen típusú illattól indulunk be a leginkább.
A kutatás során több száz emberen teszteltek egyszerű narancsos és egy bonyolultabb narancsos-bazsalikomos-zöldteás illatot. Az üzleti forgalom nagyságából és a vevőkkel készült interjúkból az derült ki, hogy az egyszerű illat működött hatékonyabban: ettől a vevők 20 százalékkal többet költöttek. „Megmutattuk, hogy az egyszerű illatok hatékonyabbak” – idézi Spangenberget a Medipress.
A kutatók szerint ez azért lehetséges, mert az egyszerű illatot könnyebben azonosítjuk. Minél bonyolultabb egy illat, annál nehezebben tudjuk konkrét emlékekhez kötni, ezért annál semlegesebb hatással lesz elménkre, érzékeinkre. „A legtöbb ember öntudatlanul dolgozza fel az illatokat, de azok mégis hatással vannak rájuk. Ezért a marketingeseknek a legfontosabb információ, hogy a kellemes illat nem feltétlenül hatékony” – fűzte hozzá a kutató.
A tanulmány a Journal of Retailing oldalain jelent meg.
Forrás: Medipress