Podcastot hallgatni jó, és néha szakmai podcastot is hallgatni még jobb. A Planning Dirty most összerakott egy 120-as podcast megalistát a legjobb marketing, média, branding, business és kultúra témájúakról. Feliratkozni ér.
Az utóbbi pár évben reneszánszát éli a podcast hallgatás. A MusicOomp számai alapján jelenleg 700 ezernél is több aktív podcast 29 millió epizódját hallgathatjuk tömegközlekedés vagy vezetés, mosogatás vagy edzés közben. Itthon persze jóval szűkebb a hallgatók és a podcasterek köre is – bár itt találsz egy gyűjtést erről is. Ám Dél-Koreában az emberek több mint fele hallgatott meg egy epizódot az elmúlt egy hónapban, és Nyugat Európa több országában vagy Észak-Amerikában is minden harmadik ember. Idén a Spotify is beszállt a podcast játszmába előbb két nagy akvizícióval, majd saját gyártású tartalmakkal (khm… amíg nem zenét hallgatsz náluk, nem kell jogdíjat fizetniük… khm…). Augusztustól pedig már a Google találatok között is egyből lejátszhatjuk az epiódokat. (De ha máshol hallgatnád, az Index összeszedte az opciókat.)
És ahogy azt az Index teljesen jól megfogalmazta, érthető a népszerűség. A podcast abban jobb, mint a rádió, amiben a Netflix jobb, mint a tévé: azt hallgathatunk és akkor, amit és amikor mi akarunk, és persze azon az eszközön, amelyiken épp a legkényelmesebb. A hangoskönyvnél lazább, kötetlenebb és rövidebb a tartalom, és mint egy tévésorozatnál, mindig lehet várni az új részeket. Plusz személyes véleményem szerint (legalábbis néha) jobb, mint a zene, mert úgy érzed, hogy aznap is kicsit többet tudtál meg a valamiről. És csak hallgatnod kellett, a szemed, kezed közben szabad maradt.
De mit hallgass? Mondjuk valamit a marketing podcast megalistáról.
Ha nem okoz problémát az angol nyelv, jó podcastot találni egyáltalán nem nehéz. (Sőt, könnyű odáig süllyedni, hogy 1,5x-es sebességen hallgatod őket, mert túl sok van, amit követni akarsz.) De ha egy kicsit szakmáznál hallgatás közben, akkor a Planning Dirty Twitter és LinkedIn tippek, plusz saját gyűjtés alapján összeszedte a legjobbakat egy megalistán reklám, ügynökség, marketing, kreatív, branding, média, üzlet és kultúra témakörökben, hogy soha többé ne kelljen csak a 3-as metró zaját hallgatnod. A teljes listát itt találod.
Személyes kedvencek a listáról:
- A 99% Invisible arról, hogy a design mindenhol jelen van az életünkben, még ott is, ahol észre se vesszük. Klasszikus rajzfilmes hangeffektusoktól a minimalista könyvborítókon a direkt nem hosszabb ücsörgésre tervezett padokig szóba kerül minden. A legtöbb epizód 20-30 percél nem hosszabb, úgyhogy könnyen bele tudsz kóstolni.
- A Recode Media podcast, ahol Peter Kafka, a médiaipar egyik elismert újságírója beszélget CEO-kkal, nagynevű média szakemberekkel és újságírókkal aktuális témákról, és arról, hogy merre megy a világ, amikor a média, a szórakoztatóipar meg a technológia egyre inkább összefonódik.
- Az Inside the Hive koncepcióban kicsit az előzőhöz hasonlít, csak itt a Vanity Fair (előtte pedig New York Times) újságírója, Nick Bilton beszélget politikáról, techről, iparági trendekről, érdekes és híres emberekkel. Bilton engem a Silk Roadról szóló, The American Kingpin című könyvével vett meg, és a podcastját is gyakran hallhatom.
+1) A Why’d You Push That Button? a listán kívülről, ami olyan kérdéseket vesz elő egy-egy epizód erejéig, mint hogy boldogabbak leszünk-e, ha letöröljük az Instagramot a telefonunkról, miért követünk ki embereket és miért rossz érzés, ha mi vesszük észre, hogy valaki már nem követ, miért ignoráljuk egymás Facebook esemény meghívóit, és miért nézzük újra a saját Instagram sztorijainkat. Olyan apró, tech által ösztönzött viselkedésminták ezek, amiket magamon is észreveszek, és izgalmas a két női podcasterrel (Ashley Carman a Verge-től és Kaitlyn Tiffany az Atlantictől, előtte a Voxtól), ismerőseikkel és gyakran az adott appok/social platformok/termékek menedzsereivel, fejlesztőivel kielemezni ezeket.
Comments are closed.