Vajon mi köze a van a hormonoknak a reklámokhoz? Nemrég kiderítették, hogy az anya szervezetében a szoptatáskor felszabaduló, kötődést kialakító oxitocin hormon az orrba permetezve hűségesebbé tette a férfiakat. A hormont egyébként szerelemhormonként is szokták emlegetni, hiszen a párkapcsolatok indulásakor mindkét félben bőségesen termelődik, kialakítva ezzel az érzelmi kötődést. A hormon érzelmeket generál, az érzelmek fokozzák a mellékvesekéreg oxitocintermelését. A folyamat oda-vissza működik. Tovább kutatva, azt találták, hogy bizonyos szavak is fokozzák az oxitocintermelést, nem csak a szeretett gyermek vagy partner fizikai jelenléte vagy fotója, de még a neve említése is. Sőt, maga a „hűség” szó is beindíthatja a szerelemhormon-termelést.
És nem csak az emberi kapcsolatokban, hanem a márkákhoz való viszonyunkban is. A hűségprogramok így már pusztán a nevükkel is kötődést alakíthatnak ki a fogyasztóban a márka felé. A hűségkártyák, hűségpontok így meglepő módon nem csak a jutalom reménye miatt hatásosak, bár nyilván ez utóbbiak szerepe sem elhanyagolható. Mindenesetre, amikor legközelebb orrspray-t veszek a gyógyszertárban, azért át fog villanni az agyamon, hogy vajon, van-e benne hűségesvásárló-gyártó oxitocin.