Az Árukereső.hu és a WebShop Experts lerántja a leplet arról, milyen irányba halad a hazai e-kereskedelem.
Jó hír azoknak, akik régóta dédelgetik a webrelépés gondolatát, de valami mindig közbejött: még nem késő! Bár gombamód szaporodnak a webáruházak, a piac változatlanul nyitott az újdonságokra. Az itthon még viszonylag új keletű közösségi vásárlás egyre több követőre talál, bár a szakemberek szerint 2012. végére lecseng a kuponláz. Ám addig még van idő, az 50-90%-os kedvezménnyel megcsíphető – luxus illúzióját keltő – szolgáltatások iránt napról napra nő az érdeklődés. A jó vételek olyanoknak is meghozzák a vásárlási kedvét, akik még csak most ismerkednek a pénzköltés online módjával. A lényeg, hogy a közösségi vásárlás jól megágyaz az online kereskedelemnek, melynek forgalma meggyőző ütemben növekszik. 2008-ban még csak 65 milliárd, 2009-ben már 99 milliárd, tavaly pedig 137 milliárd forint összértékű árucikk talált gazdára a neten. Annak is utánajártak a felmérés készítői, hogy a tapasztalt, öreg rókák mellett mennyire életképesek az online piac új szereplői. Az általános vélekedés az, hogy ki korán kelt, nagyobb forgalmat bonyolított. A több mint öt éve üzemelő webshopok közel 3-szor annyi látogatót tudhatnak magukénak, mint azok, aki 1-2 éve léptek színre (1042/360). A vásárlási hajlandóságban is vannak különbségek, a bejáratott üzletek látogatóinak 1,67%-a, az új keletű webshopok esetében viszont csak az 1,06%-a jut el a vásárlásig. A pénzköltés mértékét is összehasonlították, az eredmény ezek után talán nem is meglepő: a több mint 5 éve működő cégek tranzakcióinak átlagos összege 33 500 Ft, a kevesebb mint 1 éve működő webáruházakban viszont átlagosan nem költenek többet 19 000 Ft-nál. Miből adódnak ezek a különbségek? A régebb óta üzemelő webshopoknak – természetes módon – nagyobb az ismertsége, másrészt ezen cégek üzemeltetői is tapasztaltabbak, hiszen régóta vannak a pályán, volt idejük a honlap optimalizálására, az igények feltérképezésére, és egy eredményes marketingstratégia kidolgozására.
Bár némi javulást tapasztaltak a felmérés készítői a 2009-es évhez képest, de megállapították, hogy a cégek 19%-a a mai napig nem tudja, látogatóinak hány százaléka vásárol ténylegesen tőlük. Ennek hiányában viszont nehéz sikeresen működni, hiszen nincs visszajelzés a fejlesztések, kampányok eredményéről. A válaszadók 76%-a a tudatosabb piaci szereplők közé tartozik, ők a Google Analytics-re bízzák a mérési munkát, 10%-uk egyéb külső szoftvert, 5%-uk pedig saját fejlesztésű „mérőeszközt” használ. A webshopok 9%-a viszont sötétben tapogatózik, ők azok, akik semmilyen mérést nem végeznek.
Az e-kereskedelem mellett az m-kereskedelem is felszállóágban van. A legjelentősebb piaccal rendelkező nyugat-európai országokban (F, D, I, E, UK) tavasszal már átlagosan havi 13,5 millió felhasználó csatlakozott rá valamelyik e-kereskedelmi oldalra a mobiljával, ez 80%-kal több mint 1 évvel ezelőtt. De nemcsak a webshopoknak nőtt a látogatottsága, az aukciós és árösszehasonlító honlapokat is egyre többen keresik fel. Hazánkban sem lesz ez másképp, ezért nem árt időben mobilra optimalizálni az említett honlapokat.
Forrás: