A Ricoh nevű, japán irodatechnikai cég környezetbarát hirdetőtáblákkal hívja fel magára a figyelmet, ám egyelőre kevés követőjük akad.
Sokféleképpen lehet definiálni azt, mitől környezetbarát egy hirdetőtábla. Kétségkívül az a legkörnyezetbarátabb megoldás, ha a reklámtábla egyáltalán nem kerül ki az utcára, ergo nem is készül el. Ez cseppet sem utópisztikus, hiszen korábbi cikkünkben már mi is beszámoltunk a Sao Paulóban történt „tisztogatásokról” . Természetesen azok a hirdetések is zöldebbek az átlagnál, amelyek újrahasznosítható anyagokból készülnek. A környezetvédők minden bizonnyal annak is örülnének, ha a kültérben elhelyezett hirdetési felületek méretéből kicsit lefaragnának az illetékesek. Ezzel viszont a funkció sérülne, hiszen „láthatatlanná”, olvashatatlanná válna a legtöbb reklám. Köztudott, hogy egy óriásplakátnak, citylightnak pár másodperce van arra, hogy felhívja magára a figyelmet és „átadja” az üzenetet. A digitális irodai és nyomtatási megoldásokban utazó Ricoh cég azonban elkötelezte magát a zöld megoldások mellett, és felfigyelt a kaliforniai, alternatív energiaszolgáltató cégre (WePower), amely még 2009-ben előrukkolt egy napelemes, szélturbinás hirdetőtáblával. A fejlesztési fázis rendkívül munka-, idő- és pénzigényesnek bizonyult, megközelítőleg 3 millió dollárt emésztett fel. A 64 napelemnek és a 16 szélturbinának köszönhetően a működése viszont nem kerül semmibe (a karbantartást leszámítva). A Ricoh a New York-i Times Square-en üzemelte be első eco-billboardját. A 15 méter magas monstrum egyáltalán nem fogyaszt hagyományos forrásból származó áramot, így az is benne van a pakliban, hogy éjszakára megvilágítás nélkül marad a felület, ha kedvezőtlenek az időjárási viszonyok. De nézzük a dolog jó oldalát, a szakemberek szerint átlagos szélviszonyok mellett óránként 22 kW energia termelődik, melyet akkumulátorok raktároznak el a szélmentes időszakokra. Egy ekkora méretű felület hagyományos módon történő kivilágítása évi 18 tonna CO2-vel terhelné a környezetünket.
A sikeren felbuzdulva a Ricoh a Londoni Heathrow reptér közelében is felállított egy hasonló hirdetőtáblát, amely a környezettudatos cégre irányítja a figyelmet:
A Ricoh azonban nemcsak alternatív energiaforrással ellátott hirdetési felületekben gondolkodik, hanem saját termékeit is igyekszik környezetbarátabbá tenni. Már a 80-as években olyan irodai multifunkcionális eszközöket gyártottak, amelyek nemcsak eszközt és helyet, hanem energiát is spóroltak azzal, hogy egyesítették a fénymásolót a faxszal, vagy a szkennert a nyomtatóval. Később biomasszából készült műanyagokkal kísérleteztek, 2005-ben pedig piacra dobtak egy olyan digitális fénymásolót, amely 50%-ban növényi alapú műanyagokból készült. 3 évvel később sikerült ezt az arányt 70%-ra feltornázni, ám ezzel még közel sincs vége a technológiai újításoknak. Az Ricoh, azontúl, hogy igyekszik minimálisra csökkenteni a gyártási folyamatokkal járó környezetterhelést, ügyfeleit is környezetbarát és energiatakarékos megoldásokkal látja el. A cég erőfeszítéseit több ízben is elismerték, a Ricoh neve minden évben felkerül a világ legfenntarthatóbban működő vállalatainak 100-as listájára.
Forrás: www.ricoh.hu