A Nielsen piackutató vállalat legújabb felméréséből kiderül, miért járunk boltba…Ismertem egy bácsit, aki mindennap vett kenyeret, akkor is, ha még a fele megvolt az előző napi vekninek. Furcsa és rendkívül pazarló szokását azzal indokolta, hogy a háborúban nélkülöznie kellett, ezért olyan fontos, hogy minden nap legyen otthon friss kenyér. Sohasem lehet tudni alapon. Annak ellenére, hogy megnyugtattam a kül- és belpolitikai helyzetet illetően, nem hagyott fel a kényszeres kenyérvásárlással. A környékbeli hajléktalanok legalább nem panaszkodhattak. Én általában akkor vásárolok élelmiszert, amikor nagy nehezen kitalálom, mit fogok aznap főzni, és a hűtőszekrény előtt állva szembesülök a hozzávalók hiányával. Az eredeti elképzelésen persze lehet változtatni, csak nem érdemes, mert az „újratervezés” hosszas töprengést von maga után. Egyszerűbb és gyorsabb leugrani a közértbe és bevásárolni. Persze nem előre, csak aznapra. Tudom, hogy lehetne mindezt átgondoltabban is, időben eldöntve a heti menüt és egy, maximum két körben beszerezni a hozzávalókat, de erre sajnos képtelen vagyok. Nincs ez másként a magyar átlaggal sem, legalábbis ez derül ki a Nielsen piackutató felméréséből. A megkérdezettek közel 40%-a általában akkor megy boltba, ha elfogyott otthon valamilyen élelmiszer. A válaszadók 24%-a akkor megy el vásárolni, ha szüksége van valamire. Gondolom ebbe a kategóriába azok az élelmiszerek tartoznak, amelyeken egyébként nem élünk, de alkalom adtán megvesszük őket (pl. vendégváró ropogtatnivaló, üdítő és társai). Hazánkban minden lehetőség adott a hirtelen felindulásból elkövetett vásárláshoz, hiszen rengeteg az éjszakába nyúlóan, hétvégén vagy non stop nyitva tartó üzlet. A megkérdezetteknek csupán 13%-a indul el otthonról azért, hogy feltöltse az élelmiszerkészletét, szintén 13% csábul el a szórólapok akcióinak láttán. Az emberek 8%-át a korgó gyomor indítja útnak egy-egy élelmiszerüzlet felé, ők készételt vagy valamilyen hozzávalót vesznek az aznapi étkezéshez. 2%-nak meg elfogyott a papír kéztörlője (vagy kellemetlenebb esetben egy másfajta papírja), azaz valamilyen non food termék a vásárlás indítéka. Az európai átlagtól meglehetősen eltérnek ezek az eredmények, a határainkon túl élők ugyanis jóval megfontoltabban indulnak el vásárolni. A legtöbben körültekintően és rendszeresen feltöltik háztartásuk élelmiszerkészletét (37%), 25%-uk akkor ugrik el a boltba, ha valamilyen fontos dolog elfogy, 21%-uk pedig akkor, ha valamire szüksége van. Ez utóbbi számomra kissé furcsa megfogalmazás, hiszen, ha valami elfogy, akkor arra szükség van, de a piackutatók bizonyára tudják a különbséget. Én ez esetben is arra gyanakszom, hogy itt nem a kenyérről, hanem a vendégeknek szánt szilvapálinkáról van szó. Miért spájzolnak be ennyire a külföldiek? Többek között azért, mert néhány országban törvény tiltja a késő esti vagy hétvégi nyitva tartást. A brit és a finn vásárlók többségét (70-68%) az motiválja, hogy szinten tartsa otthoni élelmiszerkészletét. A franciákat (8%) mindez hidegen hagyja. A portugálok zöme (59%) rendszerint azért ugrik le a boltba, mert elfogy otthon valamije, a briteknél ez ritkán fordul elő (4%), hiszen mindenből rendszeresen betáraznak.
Nem vet ránk túl jó fényt a felmérés eredménye, de ha szembesülünk a valósággal, talán kicsit átgondoltabban intézzük ezentúl vásárlásainkat.
Forrás: