Vannak az úgynevezett impulzustermékek. Ezek azok a termékek, szolgáltatások, amelyeket a vásárló nem előre megfontolt szándékkal vásárol meg, hanem az eladás helyszínén dönt úgy, hogy megveszi. Sokáig az impulzustermékek eladáshelyi marketingje kimerült abban, hogy a pénztár közelébe rakták, hogy amíg a vásárló ott álldogál, érezzen vágyat iránta, hozza meg a döntést, tegye be a kosarába. Aztán a módszerek tökéletesedtek, odakerült a csokik mellé a cigaretta, üdítő, sőt, a nagyobb hiperekben a tágabb értelembe vett pénztár környékén szépen megjelentek azok a termékek, amit nagyon el akartak adni gyártók. Akár műszaki cikkek, mosópor, bármi, amit lehet nézegetni, aztán impulzusszerűen megvenni.
Aztán a digitális világgal a módszer még jobban tökéletesedett. Az eladási technika a nagyobb webshopoknál már helyettünk gondolkodik, ajánlja azt, amit nekünk meg kellene vennünk, az egyszerűbb algoritmusok alapján azt, amit korában megnéztük, a bonyolultabb és intelligensebb verziókban pedig kitalálja, hogy mit akarunk venni. Aztán vagy bejön neki, vagy nem. Az Amazon egészen odáig ment a kérdésben, hogy területi jellemzők alapján meghatározza azt, hogy az adott környéken mit szoktak venni az emberek, és mivel én is ott lakom, nekem is ajánlgatja, sőt raktárkészletet is felhalmoz, hogy egyszerűbb legyen majd a kiszállítás. Ez már messze van az impulzuseladás hagyományos definíciójától, de a közös még mindig az, hogy eredeti szándékom szerint nem akarom megvenni azt, ami ajánl, aztán végül lehet, hogy megveszem.
A kettőt köti össze az, amit legutóbbi amerikai utamon tapasztaltam, ahol a nagy bevásárlóközpontok pénztárjai előtt rogyásig telve állnak a polcok a hasonló termékekből, beleértve különböző értékű ajándékkártyákat néhány tíztől, akár százdolláros nagyságrendig is a nagy worldwide webshopokhoz (Amazon, e-bay, App Store, Android market, stb). Sőt, ha már ajándékot akarunk adni, de nem tudjuk mit, a nagyobb bankok pre-paid bankkártyái is kaphatók a mobil szolgáltatók feltöltőkártyái mellett. A kínálat szinte végtelen, mindez továbbra is az élelmiszer áruházak pénztárjai mellett.
Azóta nyitott szemmel nézem az áruházakat, hogy is alakul nálunk az impulzustermék választék. Vannak üdítő példák (pld. IKEA ajándékkártya), a kínálat mégis többnyire a snack, édesség, üdítő, elem dimenziókban mozog. Ezért is örültem nagyon meg a Spar kezdeményezésének, aki egy ajándékkártya megvásárlásával reggelit ad az arra rászorulóknak. A partner a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, a szlogen: Meghívlak egy reggelire! Két kiszerelés közül lehet választani, 200 Ft ill. 500 Ft-os keretben. Amikor megláttam, automatikusan nyúltam a kártyához, és nyújtottam a pénztárosnak. Jó ötlet, gratulálok a Spárnak és a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak a kezdeményezéshez!
Ha a Spárban vásároltok, tegyetek egy kártyát a futószalagra és segítsetek Ti is valakinek! Jól fogjátok érezni magatokat tőle.