A koronavírus miatti otthonmaradási kényszer sokunkat rákényszerített arra, hogy jobban megbarátkozzunk az online vásárlással. Előző cikkünkben a Mastercard és a Visa felméréseinek segítségével kielemeztük, mely termékek és szolgáltatások tettek szert hirtelen, de tartós népszerűségre a karantén révén. De miként viselkedik az átlagos fogyasztó a virtuális áruházakban?
Hogyan vásárolunk?
A Mastercard felméréséből érdekes eredmények derülnek ki arról, hogyan is vásárolunk az online térben és mi alapján választunk kereskedőt vagy szolgáltatót. Talán nem meglepő, de számos összefüggés figyelhető meg az offline és online vásárlás közbeni viselkedésünkkel kapcsolatban. Aki szeret vásárolni, az mind a valós, mind a virtuális térben sok időt tölt nézelődéssel (Európa: 81%, Magyarország: 83%), és gyakran állít össze kívánságlistákat (a válaszadók 66%-a). Innen viszont jóval ritkábban kerülnek át termékek ténylegesen a kosárba.
Biztonság a digitális térben is
Az online vásárlással kapcsolatban az egyik leggyakrabban felmerülő kétség a biztonság kérdése. A Mastercard kutatásában résztvevők több, mint fele tart attól, hogy adataik rossz kezekbe kerülnek, vagy attól, hogy az eladó viselkedése az előre fizetés után opportunizmusba csap át.
A megkérdezett európaiak döntő többsége (87%) – kiváltképp a magyarok (91%) – nagyon körültekintően vásárolnak az interneten. A bizonytalanság és a felesleges aggodalmak elkerülése érdekében a legtöbben ragaszkodnak a már ismert, eddig jól bevált online kereskedőikhez. Különösen azokhoz a márkákhoz, melyek fizikai üzleteiben korábban már megfordultak (Európa: 51%, Magyarország: 65%) és nem váltanak, amíg ez nem bizonyul szükségszerűnek.
Ismeretlen oldalról való rendelés esetén a legtöbb a válaszadó először alaposan tájékozódik az adott webhely megbízhatóságáról: az európaiak 80%-a, míg a magyarok 85%-a néz utána a korábbi vásárlók véleményének, egyharmaduk személyesen is felveszi a kapcsolatot az adott kereskedővel vagy szolgáltatóval.
Bevásárló utca vagy virtuális tér?
A Visa kutatásában résztvevők 41%-a vásárolt az interneten a szokásosnál gyakrabban, és 74%-uk a jövőben is így fog tenni. Sőt, a negyedük ezentúl online fog vásárolni mindenhol, ahol csak lehetséges. A megkérdezettek 42%-a mostantól az érintésmentes fizetésre fog törekedni, és 9%-uk ennek megvalósításához gyakrabban fogja igénybe venni az okostelefonját.
Összességében tehát a járványhelyzet és a karantén hatására jelentősen fellendült az interneten megvalósuló kereskedelem. Egyre nagyobb nyomás helyeződik az online vásárlási felülettel nem rendelkező vállalatokra, miközben több kereskedelmi lánc elkezdte bezárni fizikai üzleteit. De ez vajon tényleg egyet jelent az e-kereskedelem győzelmével a fizikai üzletek felett? Képesek lesznek az online áruházak valaha is teljesen helyettesíteni a klasszikus vásárlás nyújtotta közösségi élményt és a kipróbálás, a megtapasztalás lehetőségét? Inkább e kettő ötvözete a legvalószínűbb – de ez csak a későbbiek során fog kiderülni.
Források:
FRUNCILLO, Lauren (2020) Visa reveal online spending habits will stick around
Comments are closed.