A koronavírus járvány miatti korlátozások és a „social distancing” alapjában forgatta fel a mindennapi rutinjainkat, életünk számtalan területén okozott változásokat, így online vásárlási szokásainkban is. Hogyan is nézett ki a karantén ideje alatt egy átlagos európai, illetve egy magyar lakos fogyasztói kosara? A kérdés megválaszolásához most a Visa és a Mastercard felméréseit hívjuk segítségül. Nézzük csak az eredményeket!
Az elmúlt hetekben az online vásárlás vált a legmeghatározóbb költési formává. A Mastercard 7500 fő részvételével végrehajtott felmérése alapján az európaiak több mint fele, ezen belül a magyarok több mint egyharmada még soha nem vásárolt annyit az interneten, mint a karantén ideje alatt. Emellett a kontinensen 36 %-kal nőtt az alapvető árucikkeket online rendeléses úton beszerzők száma.
Miket vettünk online?
A Visa által megkérdezett 2000 brit polgár leggyakrabban élelmiszereket (41%), ruházati termékeket és kiegészítőket (37%) szerzett be az interneten keresztül. De a megnövekvő szabadidő következtében a könyvek, játékok, kirakók (31%), kézműves kellékek (21%), valamint az elektronikai (18%) és az egyéb hobbikhoz kapcsolódó eszközök (18%) is népszerűek voltak. A Mastercard kutatása alapján ez a lista még kiegészíthető a hajvágó eszközökkel (19%) és a fitnesz eszközökkel (13%).
A magyarok a karantén alatt elsősorban könyveket (23%), konyhai eszközöket (21%), hajfestékeket és informatikai eszközöket (12-12%) rendeltek az internetről.
Lehet, hogy ezek inkább alkalmi jellegű vásárlásoknak bizonyulnak, viszont kétségkívül erősítik az e-kereskedelem elfogadottságát, illetőleg a vonzerejét.
Új fogyasztási trendek
A házi karantén és a home office ideje alatt jelentősen megnőtt az igény az otthoni szórakozási formák, különösen a virtuális élmények iránt. A Visa által megkérdezettek 39%-a fizetett elő újonnan valamilyen online – többségében TV, film és zenelejátszó jellegű – szolgáltatásra. A Mastercard eredményei alapján az európai válaszadók immáron 58%-a, a magyarok 40%-a streaming szolgáltatáson keresztül hallgat zenét és néz sorozatokat, filmeket.
A szórakozás mellett egyre többen kezdik el ügyeiket az interneten keresztül intézni. Például a digitális bankolást a megkérdezett európaiak 37%-a, a magyarok 39%-a próbálta ki az elmúlt időszakban. A kapcsolattartás fő színterévé is a virtuális tér vált. A „Maradj otthon!” kampány hatására egyre többen és egyre gyakrabban kommunikálnak online platformokon: a megkérdezett magyarok csaknem háromnegyede vett részt videóhívásban az elmúlt időszakban.
A testi és szellemi egészség megőrzésére is egyre nagyobb hangsúly helyeződik! A Visa által megkérdezettek 13%-a iratkozott fel rendszeres élelmiszer házhoz szállításra, vagy váltott ki valamilyen fitnesz bérletet. A Mastercardnak válaszadó európaiak 26%-a, magyarok 20%-a vesz részt összességében online edzéseken. Fokozódott emellett az érdeklődés az online kurzusok, például a főző tanfolyamok (Európa: 31%, Magyarország: 25%) iránt.
Tisztán látható, hogy a karantén ideje alatt számos termék és szolgáltatás iránt nőtt meg jelentős mértékben a kereslet. Ez sok esetben a korlátozások feloldása után sem fog visszaesni. Eddig megismerhettük, hogyan alakította a járványhelyzet a virtuális bevásárlókocsink tartalmát – de vajon miben változott a virtuális kasszához vezető utunk? Következő cikkünkből kiderül!
Források:
FRUNCILLO, Lauren (2020) Visa reveal online spending habits will stick around
Comments are closed.