A kiadók és szerkesztőségek az internet elterjedése óta nehéz helyzetben vannak, mert az emberiség kezd leszokni a könyv és a nyomtatott sajtó olvasásáról. Ezen nem is kell csodálkozni, hiszen ha egy gyerek elé leteszik a tekintélyes vastagságú Egri csillagokat, akkor látszatra lőttek a nyaralásának. Persze, hogy kikönyörgi hangos könyvben, és inkább egy MP3-lejátszóval indul rollerezni. Hajthatatlan szülők mellett esetleg felugrik a netre, ahol a könyv rövidített változatát töredéknyi idő alatt befogadhatja. Azonban, ha elég felkészült tanárral áll szemben, könnyen elvérezhet egy felmérőn, amely a kurtított változatból kimaradt részleteket boncolgatja.
Természetesen azért mindenki igyekszik lépést tartani a fejlődéssel, és foggal-körömmel ragaszkodni néhai olvasótáborához. Ennek érdekében sorra töltik fel az újságok digitális változatait a világhálóra, expressz futár hozza házhoz a webshopokban megrendelt, kedvezményes áron kínált könyveket stb. Azzal is kísérletek folytak, hogy az újságot digitális formában adják az olvasók kezébe, ezáltal a másik érzékszervi élmény (tapintás) is meglegyen, de gondolom a technológia – költségvonzata miatt – nem tartozik a megtérülő kategóriába. Németországban viszont már 2005-ben előrukkoltak az „élő papírral”, mely – ellentétben a sajtótermékek weblap-változatával – számos háttér-információt tartogat az olvasók számára. Az újság ugyanis eredeti tördelésében jelenik meg a képernyőn, belinkelt oldalakkal, így az olvasók a cikkekre, képekre kattintva élővé tehetik a tartalmat. Belehallgathat például a popsztár aktuális slágerébe, átfuthatják életrajzát, megtudhatják, hogy éppen kinek csapja a szelet, hol lesz fellépése, milyen botrány kerekedett körülötte, megnézhetik a vele készült legfrissebb interjút, hozzáférhetnek a lemezeladási listákhoz, és akár egyből meg is rendelhetik legújabb lemezét. Mindezek hátterében egy hatalmas adatbank áll, amely a szórakoztató- és zeneipar területéről például 16 000 cég adatait, 19 000 címet, 22 000 szakember nevét és elérhetőségét, és mintegy félmillió – filmekhez, előadókhoz, zenekarokhoz, zenei produkciókhoz, hang- és képhordozókhoz kapcsolódó – internet-hozzáférést is tartalmaz. Gyors adatátvitel esetén a live paper igazán jó és tartalmas szórakozás az információéhes olvasótábor számára, és alapvetően megváltoztathatja az újságírást is, hiszen a bőséggel rendelkezésre álló háttéranyagnak köszönhetően egy-egy cikkben elég csak a lényegre szorítkozni.
A találmányt levédető Entertaintment Media Verlag honlapján szép példákat láthatunk a megvalósításra (http://www.livepaper.de/en/referenzen).
Forrás: