Szeretnek borsot törni egymás orra alá a konkurens autómárkák, bár egy vizsgálat tanúsága szerint a másikat nyíltan lejárató gyártók inkább taszítják, mint vonzzák a potenciális vásárlókat. A Magyar Reklámszövetség Etikai Bizottságának alighanem lenne egy-két keresetlen szava az autógyárakhoz, pontosabban inkább a kampányukat kiagyaló reklámszakemberekhez, ha itthon is úgy fricskáznák egymás modelljeit, mint ahogy pl. London utcáin teszik. A hazai gyakorlatban nem véletlenül használják a semmitmondó „másik mosópor” szófordulatot a tv-reklámokban, ha egy cég hatékonyabbnak kívánja feltüntetni saját mosóporát a többinél. Az erődemonstráció nagyjából véget is ér az osztott képernyőnél, az egyik oldalon gyorsabban halványodó – jó esetben – fagyifoltnál, és egy mindenféle feliratot és márkajelzést nélkülöző papírdoboz pellengérre állításánál. Na, ő lenne a másik mosópor. Bezzeg a miénk…!
Hogyan is néz ki mindez külföldön? London egyik forgalmas utcáján végiggurul egy Audi TT, oldalán a következő felirattal: „Drágább, lassabb és gyengébb, mint a Nissan 370Z”. Azután feltűnik egy Porsche Cayman – hogy a német autóipar jobban le legyen fedve -, oldalán a következővel: „Az az álmom, hogy olyan gyors legyek, mint a Nissan 370Z”. Persze a németeket sem kell félteni, az Audinak több, hasonló hangvételű gerillakampánya is napvilágot látott, és a Golf GTI reklámfilmekben is ripityára törik a konkurenciát.
A Subaru ezzel szemben nem válogatott, hanem gyakorlatilag mindenkinek beintett, pontosabban bemutatott. Méghozzá egy képzeletbeli autót, melyet nemes egyszerűséggel Mediocrity, azaz „Középszerűség” (értsd: átlagautó) névvel illettek. Egy honlappal és több reklámfilmmel is megörvendeztettek minket az alkotók. A honlap full extrás, minden megtalálható rajta, ami a népnek, illetve egy népautónak kell. A honlapon található egyik kisfilmben lerántják a leplet az új modellről, mely pontosan arra született, hogy az alapvető vásárlói igényeket kielégítse, azaz eljuttassa utasait A-ból B-be. A tesztimóniát sem nélkülöző filmben egy tetőtől-talpig bézsbe öltöztetett család két „kompetens” tagja nyilatkozik az autóról, olyan stílusban, mintha a képünkbe ásítanának – persze nem véletlenül. A másik filmecske alaposabban bemutatja a Mediocrityt (elölről, hátulról, oldalról, ahogy az szokás), a designerek ódákat zengenek az új négykerekűről, miközben a kamera ráközelít a szóban forgó részletekre. Bár ne tenné, mert az autó nem épp szemrevaló. Egy jellegtelen, bézs színű modellt látunk (alapja egy lecsupaszított Kia Magentis), olyan formavilággal, mely napjaink kritériumainak a legnagyobb jóindulattal sem felel meg. Ennek ellenére a filmek szereplői áradoznak róla. Ilyenek lennénk, mi fogyasztók? Szépen körítve bármit el lehet nekünk adni? Van benne valami, bár akinek nem inge, ne vegye magára!
A Subaru célja ezzel a kampánnyal az, hogy felhívja a figyelmet az egyediség fontosságára, és persze saját modelljeire, különösen a meglepő megjelenésű – és valljuk be, a közvéleményt erősen megosztó – új Legacyra.
A koreaiak valószínűleg nem lesznek elragadtatva a Subaru hecckampányától, hiszen a Mediocrityként bemutatott modell alapja egy Kia. Bár a Subaru a fricskát nemcsak a Kiának szánta, az USA-ban a Chevrolet-től a Fordon és a Toyotán át a Hondáig szinte minden gyártó a piacra dobott már valami hasonlóan unalmas, középszerű modellt. És ne feledkezzünk el a Volvókról sem, éveken át hány filmben hallottuk, hogy a tipikus amerikai családhoz két gyerek, egy kutya és egy szürke Volvo tartozik…
Forrás: