Régóta dédelgetett vágyam, hogy bemutassak néhány elrettentő példát a vonal alól. Elsősorban nem olyan „alkotásokra” gondolok, amelyeknek a szakma amúgy is nekimegy, hanem azokra a szinte észrevétlenül létező vadhajtásokra, melyek nem is annyira a pénz, mint inkább a szaktudás hiányáról árulkodnak. Elsőként kedvenc, minden valószínűség szerint „házi készítésű” szórólapomat mutatom be, mely annyira rossz, hogy az már jó. Aki valamennyit is konyít a btl-hez, az pontosan tudja, hogy a postaládából kihulló küldemények (dm-ek, szórólapok, reklámújságok) sikere azon múlik, hány másodpercet töltenek a felületes szemlélő kezében. Csak az az anyag életképes – azaz nem végzi egyből a szemétben -, amelyik külalakjával, grafikai megoldásaival vagy szövegével felhívja magára a figyelmet. Persze a postaláda és a kuka közti távolságon zajló első rostát újabb követi a négy fal között, ezért nem árt, ha a folytatás is legalább annyira ígéretes, mint az első blikkre leszűrhető tartalom. Persze az embert mindig érhetik meglepetések. A minap egy sárga szórólap került a postaládámba. A méret, a színválasztás és a betűtípus hozza a magyar, levélszekrényben landoló átlagot. A headline-ban NYÁRI AKCIÓ, csupa nagybetűkkel. A subheadline-ban sem ködösítenek, egyből a „lényegre” térnek, hiszen a magyar ember úgy ugrik az akcióra, mint a bulvársajtó Kiszel Tündére. Az alcímből tehát megtudhatjuk, hogy a kedvezmény mértéke 30-50% közötti. Na, ez már döfi. Olvassunk tovább, hiszen nem babra megy a játék. Egy kifinomult tipográfiai megoldáson (3 csillag) túljutva megtudhatjuk az akció időtartamát. Ennél a pontnál már valóban megremeg az ember térde, hiszen még bő 2 hét van hátra szeptember 10-ig. A helyesírási hibákra most nem térnék ki, nézzük inkább a folytatást, amelyből kiderül, hol vár minket ez a fergeteges ajánlat. Három vidéki címet sorolnak fel, és ezzel véget is ér a történet. Anélkül, hogy megtudnánk, konkrétan mire is vonatkozik az ajánlat. Parizerre, torna cipőre, jégcsákányra vagy elemes konyhabútorra… Akinek van tippje (a helyi lakosok kivételével), a kommentek között bátran megoszthatja velünk. A győztesek között kisorsoljuk a szórólap egyetlen, eredeti példányát:
Miért írtam, hogy ez annyira rossz, hogy az már jó? Mert az ember először nem hisz a szemének, és újraolvassa a leafletet. Arra gondol, biztos ő hibázott. Kérdem én, ki látott már olyan szórólapot, amit töviről hegyire többször is végigolvasnak a kézhezvételt követően? Ez a megoldás tehát tökéletesen alkalmas az érdeklődés felkeltésére, bár ez esetben inkább figyelmetlenségről van szó, nem egy ügyes reklámfogásról. A lényeg későbbi kommunikációja (pl. több körös dm-ek) ugyanis valóban alkalmas arra, hogy felcsigázza az olvasót, de ekkor tudatosítanunk kell a célcsoportot arról, hogy folyt. köv. Vagy a kezükbe kell adnunk a megoldás kulcsát: egy telefonszámot, egy honlapcímet, ahol azonnal érdeklődhetnek. Remek lehetőség ez a célcsoport játékos aktiválására is, minden az ötletességen és a körítésen múlik.
Másik „kedvencem” egy régebbi keletű közösségi portálon talált rám. Szinte sokkolt a tárgy: Egy éve halt meg Laci. Bár a feladó neve nem csengett ismerősen, de több Laci ismerősöm is akad. Gyors kattintás a levélre, és akkor láttam, miről is van szó. Idézem: „Szia Gergő! Egy éve halt meg Laci az M1-esen, és tudom, hogy már nem hozhatom vissza, de legalább másnak ne kelljen elveszítenie a párját elalvásos autóbalesetben! Amióta megvettem az elalvásblokkolót, nagyobb biztonságban érzem magam, bárcsak hamarabb rátaláltam volna. Ráadásul úgy tudom 15-éig féláron adják, Gergőm erre ne sajnáljátok a pénzt, a szeretteink élete megfizethetetlen! Én innen rendeltem: http://www.kihagyhatatlan.eu. Többet ne induljatok el e nélkül!” A válaszlevelet inkább nem idézem szó szerint, bár nem hinném, hogy a fantomfeladó veszi a fáradtságot arra, hogy megnyissa. Az illetőről csak annyit, hogy természetesen aznap „regisztrált”, fénykép és alapadatok nélkül.
A termék valószínűleg nem rossz, ám a módszer, amit valamelyik önjelölt vagy felbérelt „munkatárs” alkalmaz, az több mint etikátlan. A szakmailag is erősen kifogásolható szövegen nagyon érződik a modoros hazugság, még jó, hogy ezt tetézve nem loptak hozzá valahonnan egy sokkoló videót. Az „úgy csinálok, mintha jó ismerősöm lennél” megszólításról nem is beszélve, mely nem hinném, hogy bárki szemében hitelesebbé teszi a mondandót. Ezek után nem szomorkodom, amikor megtudom, hogy a bérkommentelők ideje lassan lejár. Bízom benne, hogy a cégek nélkülük is megtalálják az online reklámozás hatékony, bicskanyitogató stílust nélkülöző módszereit.