Nagy-Britanniában, a ruhaneműt és élelmiszerboltokat egyaránt működtető Marks&Spencer hálózat különleges csomagolási megoldással lepte meg a zöldség- és gyümölcsstandokat kerülgető vásárlóit. Átlátszó műanyag hengerbe dugták négyesével az almákat, ahogy a sportrészlegen a teniszlabdát szokás. Az új csomagolás valóban figyelemfelkeltő, a bevezetés hátterében is az a nemes gondolat állt, hogy ennek segítségével jelentős súlyvesztést idézhetnek elő a kövér gyerekeknél, valamint gyümölcsfogyasztásra szoktathatják az egészségtelenül táplálkozó lakosságot. Lehetséges, hogy ilyen irányú vetületei is lesznek a dolognak, de valószínűbbnek tartom, hogy sokan már az átállás alatt belefulladnak a szemétbe. Gondoljunk csak bele, 4 pici almáért mennyi csomagolóanyagot pazarlunk! Felmérések szerint életünk során 13 tonna csomagolási hulladékot termelünk fejenként! Mennyivel környezetkímélőbb kosárral intézni a bevásárlást, de én a papírzacskók másodvirágzását is várom – természetesen „újrapapírból”. Az is egyre nagyobb publicitást kap, hogy bizonyos típusú műanyagokban nem szerencsés élelmiszereket tárolni, mert a belőlük kioldódó vegyületek károsíthatják az egészséget. De nem csak ezek a fenntartásaim az új csomagolással kapcsolatban. A cég azt is publikálta, hogy az almákat, melyek az átlagosnál kisebb méretűek, speciális körülmények között termesztik Új-Zélandon. Tehát a csomagolási hulladékhoz máris hozzájön még egy környezetkárosító faktor, a szállítás. Számolni kell tehát nem csekély légszennyezéssel, üzemanyag-fogyasztással, továbbá a speciális szállítási körülmények biztosításának energiaigényével és még ki tudja, mi mindennel. Valóban megéri piacra dobni egy tetszetős csomagolást ilyen áron? A gyártóknak biztosan…
Annak érdekében, hogy jó példával is szolgáljunk, érdemes megismerkedni a természetes alapanyagú kozmetikumokat gyártó LUSH üzletlánc csomagoláspolitikájával. Ők nem rejtik véka alá, hogy a csomagolásban csak szemetet látnak. Termékeiket éppen ezért gyakorlatilag „pucéran” kínálják. Mivel samponjaik szilárd halmazállapotúak, felesleges műanyag flakonban tartani őket, sokkal koncentráltabbak, ezáltal gazdaságosabbak és könnyebben szállíthatóak, mint a vízzel higított társaik. Akkor miben lehet hazavinni a LUSH termékeket? Kizárólag újrahasznosítható csomagolóanyagokban.
A végén azért még térjünk vissza egy szó, illetve csomagolás erejéig a gyümölcsökre. Pontosabban a gyümölcslevekre. A feladat ez esetben persze jóval egyszerűbb, mint a természet adta idomokkal és kitüremkedésekkel rendelkező friss gyümölcsök esetében, már ami a csomagolhatóságukat illeti. Éppen ezért érdekes és tán kissé bizarr ötlet a rostos levek gyümölcsre hajazó csomagolása. Nemcsak a színük, hanem felületük, tapintásuk is az igazi gyümölcsöt idézi. A képek önmagukért beszélnek, az alacsony gyártási költségekről és a gyerekméretű ökológiai lábnyomról azonban ebben az esetben sem vagyok meggyőződve.
Forrás: