Sok cég a mai napig akár évtizedek óta gyűjtögeti a fogyasztóik adatait. Hatalmas adatbázis áll rendelkezésükre, de az adatok nagy része nem használható, vagy nem aktuális már.
Mit lehet a kaotikus adat-özönnel kezdeni?
CRM-szempontból az ügyféladat a legértékesebb erőforrás, ezért a tisztítás, azaz válogatás és ellenőrzés során mindenképp meg kell vizsgálni, hogy az annak tűnő adattenger valóban használhatatlan-e, mielőtt töröljük.
Nyilván figyelembe kell venni a jogi és a marketing-szempontokat is. Van olyan eset, amikor akár több tíz- vagy százezer adat is mehet egyenesen a kukába, mert az adatkezelési hozzájárulás nem létezik, vagy nem megfelelő. Ekkor csak törölni lehet. Ezután pedig kezdődhet az újraépítés.
Meddig értékes egy adat, honnan lehet ezt tudni?
Hosszú termékciklusú iparágakban – aminek egyik legjellemzőbb példája az autóipar – a 4-6 éves értékesítési adat is nagyon értékes lehet, mivel az ügyfél általában ennyi idő után kezd új életciklust. Magyarul ekkor valószínű, hogy új autót fog vásárolni.
Az FMCG ágazatokban ezek a periódusok értelemszerűen sokkal rövidebbek. Túró Rudit például mindennap veszek.
Fontos kiválogatni a búzát az ocsúból – vagyis az adatbázis tisztítás elengedhetetlen
Fél évtized alatt sok embernek megváltozik a telefonszáma, e-mail címe, vagy élethelyzete. Ennyi idő alatt tehát sok adat elévülhet. Mit lehet tenni a részben elévült adatbázisokkal?
Egy új ügyfél megszerzése 3-4-szer többe kerülhet, mint egy régi megtartása, ezért ez egy nagyon fontos feladat. Az egyik legfontosabb lépés tehát az adattisztítás. Ha használhatóak az adatok, akkor érdemes egy adatfrissítő kampányban egyszer és mindenkorra kideríteni, melyik adat használható, és melyik nem.
Comments are closed.