Ha piacra dobunk egy új terméket, és lépten-nyomon hasonló „pozitív” megjegyzésekbe botlunk róla a neten, akkor nyilván elgondolkodunk a fejlesztésünk hasznáról vagy minőségéről. Kiérezzük a kérdésben rejlő negatív felhangot, és a kérdés máris átértékelődik, degradáló véleményként értelmezzük. Manapság azonban lehetetlen emberi munkával átolvasni a közösségi médiában a cégünkről, termékünkről megjelenő hozzászólásokat. Túl nagy munka lenne sokezernyi hozzászólást átnyálazni.
Van megoldás?
Hogyne: ezt a feladatot immár bátran rábízhatjuk a speciális intelligens alkalmazásokra. Ezt kínálja többek közt ügyfeleinek az amerikai Biz306 is, méghozzá az automata érzelemanalizáló programok segítségével. Ezeket a szoftvereket arra fejlesztették ki, hogy a közösségi médiában rólunk, a cégünkről vagy a termékünkről szóló bejegyzéseket felismerjék, érzelmi szempontból megvizsgálják és rendszerezzék. Az írásban kifejezett emberi érzelmek felismerése pedig a természetes nyelvek feldolgozására kifejlesztett NLP (azaz Natural Language Processing) szoftverek segítségével vált lehetővé. Ez a Human Language Technologies (HLT), vagyis az „emberi nyelv technológia” ismeretköréhez tartozó alkalmazási terület manapság a számítástechnika egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata.
A villával eszem meg, vagy a villát veszem meg?
A természetes emberi nyelvek feldolgozása különösen izgalmas és nehéz feladat, hiszen az egyes szavak és kifejezések értelme nagyon gyakran a kontextus függvényében változik. A legkézenfekvőbb példa erre az azonos alakú szavak értelmezése: Ha azt olvassuk valakiről, hogy készpénzért vett villát, akkor nyilvánvaló számunkra (tapasztalataink alapján „kihalljuk belőle”), hogy az illető jól el van eleresztve anyagilag. Egy program számára azonban ugyanúgy jelenthet a mondat szimpla evőeszköz-vásárlást is. Ezeket a finom stiláris különbségeket a szoftverek csak úgy képesek felismerni, ha az ember külön-külön megtanítja nekik.
Az ötlet alapja a modern Mechanical Turk
A Biz360-nál pedig pont ezt csinálják. Az ötlet alapját az Amazon Mechanical Turk elnevezésű szolgáltatása adta. A találó név Kempelen Farkas turbános, emberformájú sakkgépére utal, amelyben (állítólag) egy jól sakkozó kisember bújt el, és nyerte sorra a partikat. Az Amazon-féle Mechanical Turkben ugyanúgy hús-vér emberektől kapjuk meg kérdésünkre a választ, csakhogy ők a Földgolyó különböző pontjain ülnek saját számítógépeik előtt. A Biz 360-nál a szoftverekben ugyan nem rejtőznek hús-vér nyelvészek (pedig az lenne az igazi bravúr!), de tanítható programjuk ügyesen alkalmazza humán tanítóinak nyelvérzékét.
Mennyire pontos?
A nyelv változékonyságának, sokszínűségének és az érzelmek rafinált megfogalmazásának, például a szarkazmusnak köszönhetően kicselezhetjük ugyan az érzelemanalizáló szoftvereket, a Biz360 azonban ennek ellenére elég megbízható felmérést készít a közösségi médiában fellelhető – adott témát érintő – hozzászólásokról. A Biz360 felmérései szerint ugyanis az ember is hasonló arányban hibázik, mint az automata érzelemanalizáló szoftverek, hiszen mi is könnyen átsiklunk egy-egy megjegyzésen, illetve nem mindig tudjuk értelmezni mások érzelemnyilvánításait. Ez pedig egészen biztosan így van, hiszen különben sosem kéne szabadkoznunk: „Jaj, én azt nem úgy értettem!”