Mindenki ismeri azt az ökölszabályt, hogy „amit egy szakértő mond, az biztosan úgyis van”. Sajnos a mai világban egyre inkább elterjedt ez a nyugtalanító jelenség. Vagyis az, hogy gondolkodás nélkül elfogadjuk azoknak az embereknek az állításait, javaslatait, akiket a média az adott témában szaktekintélyének tart vagy úgy mutat be.
A szakértőnek vakon hiszünk
Ez azt a veszélyt hordozza magában, hogy nem gondolkodunk el a szakértő érvein. Nem morfondírozunk el azon, hogy mit érdemes elfogadni vagy elutasítani belőlük, nem mérlegeljük, amit mond. Kizárólag a szaktekintély szó hallatára egész egyszerűen készpénznek vesszük, amit tőle hallunk. Ha valaki szakértői státuszt kap, az bizony elegendő minden kételyünk eloszlatására.
Amikor mechanikusan reagálunk az információ egyes részleteire, akkor a korábbi cikkünkben említett “katt-brrr” reakcióról, amikor pedig valamennyi rendelkezésre álló információ gondos elemzése alapján döntünk, akkor kontrollált reakcióról beszélhetünk.
Mi az a “katt-brrr”, és miért fontos a marketingben?
Mert például ennek a rögzített viselkedésmintának köszönhető, hogy a pulykamama gondoskodik kicsinyeiről. Egy kísérletben, amikor a pulykákat vizsgálták, megállapították, hogy a pulykamama akkor használja anyai ösztöneit, amikor a kis pulykák csipognak. Nem a kinézetükre vagy a mozgásokra reagál, csk az éles csipogó hangra. Amikor kitömött, de csipogó hangot hallató görényeket tettek a pulykamama mellé, akkor ugyanúgy gondoskodott a kis tollcsomókról, mintha azok kis pulykafiókák lennének. Ha ezt tudnák a görények!
Mikor használjuk a szakértő által közölt információt kontrollált módon?
Több laboratóriumi vizsgálat bizonyította, hogy az információt nagyobb valószínűséggel dolgozzuk fel kontrollált módon, ha előre úgy döntünk, hogy alaposan elemezni fogjuk. Természetesen az is feltétel, hogy ehhez a megfelelő tudás és képesség is rendelkezésünkre álljon.
Ha nincs elég időnk, vagy esetleg tudásunk az adott téma feldolgozásához, akkor viszont a „katt-brrr” ösztönös módszeréhez fogunk folyamodni.
Comments are closed.