Dr. Bill Simmons feladata csak annyi volt, hogy vegye számba, mi szükséges egy Mars expedícióhoz, feltéve, hogy embert is akarunk küldeni a vörös bolygóra. 35 milliárd permutációval nézett farkasszemet.
Ott kezdődik, hogy hány fős legyen a személyzet, hányan legyenek a leszállóegységben és hányan a bolygó körül keringőben, aztán a hajtóművek száma, mérete teljesítménye, és még sorolhatnám. Ezeket a döntéseket mind meg kell hozni, és minden egyes döntés kijelöl egy további utat, újabb és újabb – bár egyre csökkenő számú – döntésekkel. Ezek összességét becsülte a szakember 35 milliárdra.
A probléma megoldására végül Dr. Simmons keresett egy hasonló döntési szituációt, és talált is: a vásárlást. A hipermarketek polcain található árucikkek mennyiségéből adódóan, az egy-egy bevásárlás alkalmával összeállított kosárkombinációk száma szintén hatalmas számot ad, mégis megoldjuk a problémát. Minden egyes héten, sőt akár minden egyes nap.
A kulcs a döntési mechanizmusban van. Ha megfelelő sorrendben haladunk, nagyságrendekkel csökkenthetjük a további dilemmák számát. Először a „nagy döntéseket” kell meghoznunk. Ha jól csináljuk, rögtön az első válaszunkkal lefelezhetjük a fennmaradó kérdések számát és így tovább.
A vásárlási dilemmák egyik lehetséges megoldásaként onnan közelít, hogy mit szeretne ebédelni. Ezt a döntést követően már adódik a hozzávalók listája. Fordított esetben sokat dilemmázhatnánk egy-egy összetevőnél, hiszen akár szükség is lehet rá, hiszen még nem határoztuk el, hogy mit eszünk. Az elvet követve Dr. Simmons elkészített egy döntéstámogató szoftvert, amit végül – ki érti ?- marketing területen használnak nagy sikerrel.
Ezen a ponton lépett be a történetbe Mike Baxer (DataXU), aki egy olyan megoldást keresett, mely lehetővé teszi az emberi reakciók megértését és közel valós időben jósolhatók a kommunikációra adott vásárlói válaszok. Baxer hisz a személyre szabott reklámokban, meggyőződése szerint akkor is kapsz reklámot, ha elutasítod a személyre szóló reklámot, csak kevésbé relevánst. Így – egyesítve erőiket – a marketing és kommunikációs szakemberek munkáját segítik Dr. Simmons algoritmusára épülő megoldásukkal. Addig is, amíg eljutunk a Marsra.
Forrás: BBC Horizon – The Age of Big Data (34’15” – 43’42”)