Az úgynevezett “katt-brrr” reakció, vagyis a rögzített viselkedési minták jellemzőek az állatvilágban és az emberek viselkedésében is.
De mi az a “katt-brrr”, és miért fontos a marketingben?
Például a rögzített viselkedésmintáknak köszönhető, hogy a pulykamama gondoskodik kicsinyeiről. Egy kísérletben, amikor a pulykákat vizsgálták, megállapították hogy a pulykamama akkor használja anyai ösztöneit, amikor a kis pulykák csipognak. Nem a kinézetükre vagy a mozgásokra reagálnak, vagy esetleg a szagokra, hanem kifejezetten az éles csip-csip hangra. Amikor kis tollcsomókat tettek melléjük, amik csip-csip hangot adtak ki, akkor a pulykamama ugyanúgy gondoskodott a kis tollcsomókról, mintha azok kis pulykafiókák lennének.
Ha szegény görény tudná, hogy a pulykalakomáért csak csipognia kéne!
A pulykák az esküdt ellenségüket, a görényt sem ismerték föl, amikor azok kitömött állapotban csip-csip hangot adtak. Ennél is meglepő dolog történt: a pulykamama gondoskodó szárnyai alá vette a csipogó kitömött görényt.
Tényleg mi is ilyen egyszerűen működünk? Katt-brrr és kész?
Persze a kutatási eredmények azt mutatják – és ez érthető is – hogy az emberi viselkedés számos helyzetben nem ennyire mechanikus. De valahogy többnyire mégiscsak így cselekszünk. Tulajdonképpen gombnyomásra. Ez a katt-brrr effektus.
Emlékezzünk arra vőlegényre, aki akkor vásárolta meg boldogan az ékszert, amikor az dupla áron volt elé kínálva. A vásárláskor egyetlen standard alapelvet, sztereotípiát tartott szem előtt: nevezetesen azt, hogy a magas ár egyenlő a jó minőséggel.
Több vizsgálatban kimutatták, hogy a megvenni kívánt termék minőségét illetően sötétben tapogatózó vevők gyakran folyamodnak ehhez a sztereotípiához. Az emberek értékesebbnek, kívánatosabbnak, megbízhatóbbnak tartják azokat a szolgáltatásokat vagy termékeket, amiért pusztán magasabb árat kérnek. Ebben az összefüggésben az ár az egyetlen minőségi jellemző, így aki a jó minőségre utazik, ezekre az árukra vagy szolgáltatásokra csap le.
További érdekességek a témában következő cikkünkben.
Comments are closed.